Visa ett inlägg
Oläst 2005-02-24, 22:27 #2
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
1B. Följdfråga, kan man registera sig hos bolagsverket efter det att man har registerat sig för FA-skatt och moms? Även fast man har börjat dragit igång firman och är igång.

Registreringen på bolagsverket är bara en registrering av firman = namnet och kan alltså för det mesta göras när du vill. Ska man vara verksam i vissa branscher så krävs det däremot att firman är registrerad innan verksamheten sätts i gång.

Ska jag uppskatta vad min dator är värd? Eller ska jag skriva vad den är inköpt för?
Hur som hels, värderar den till värd 12 500 - 15 00, det mesta i datorn är nytt plus skärm osv ja ni fattar.
Vad händer med detta nu då? Varför vill dom veta detta. Får jag ut något positift av detta?

Du sätter in datorn i företaget till det marknadsvärde den har idag, så det är det värdet du ska ange. Varför SKM vill veta? Framförallt för att kunna bedömma självständigheten i ditt företag. Ju mer du själv investerar i "maskinpark" ju större är sannolikheten att det verkligen är ett eget företag du driver och att det inte är frågan om förtäckt anställning.

3. En "kompis" var hos skatteverket och fyllde i ansökan idag. Då sa dom att han inte fick fylla i 0 SEK på "Uppgifter för beräkning av preliminär skatt".
Enligt vad jag har läst här i forumet ska det vara okay att fylla i 0kr där, säg första året? Man betalar ju inte mer eller mindre skatt för det i slutändan. Men det kan ju vara jobbigt att betala massa skatt man inte har fått pengar för i början, ni förstår säkert vad jag menar

Det har alltid gått bra tidigare att beräkna första årets vinst till 0 kronor, men SKM kan kanske ha blivit strängare på senar tid. Nu finns ju också möjligheten att begära att betalningarna inte ska ske de första tre månaderna just för att man ska hinna få in pengar innan betalningarna ska börja. Jag kan också tänka mig att man tittar lite på vad man i övrigt har för inkomster att leva av och hur troligt det är att man verkligen kommer att driva med ett 0-resultat.

4. Man pratar om att "Dra av". Man får dra av 16kr per mil när man använder sin egna bil i företaget. "Dra av?" Är antar att det är på skatten man får dra av? Vill bara dubbelkolla!

Säg jag ska betala 100X skatt. Jag har räknat ut att jag ska dra av 20X. Betalar jag då 80X skatt då?

Det här har du fattat felt fel. Ett företag har intäkter och kostnader, skillnaden mellan dessa blir bolagets resultat som du betalar skatt på. Om företaget har 100.000 i intäkter och 40.000 i kostnader så är resultatet som ska beskattas 60.000 kronor. Milersättningen som nu förrästen är 17 kronor är en kostnad i företaget likväl som telefon och varor och påverkar inte skatten på något annat sätt än andra kostnader.

Eftersom det är enskild firma du har så är det inte bara din privata skatt du ska betaa på resuktatet utan också egenavgifter dvs det som motsvarar arbetsgivaravgifterna för andra anställda. Kostnaden för egenavgfiterna är visserligen också en kostnad i företaget som gör att underlaget för att ditt resultat sjunker och därmed din privata skatt men det ska ju ändå betalas.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat