Visa ett inlägg
Oläst 2005-02-24, 18:16 #4
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Tja, lite olika funktioner:

* Man skall kunna ha flera olika typer av lagerstatus och/eller visa hur lång leveranstid med t.ex färgsymboler.

* Man skall kunna välja så att folk INTE kan beställa en produkt som är slut. Det kan vara så att en produkt tar tillfälligt slut, och man kanske inte vill att folk skall beställa produkten under tiden, och i värsta fall betala med sitt kreditkort. Men i andra fall kanske man vill att folk skall kunna "förbeställa" en produkt som är på intågande... Så det bör vara inställningsbart för varje sak.

* Nyhetsbrev. Möjlighet för kunder (och icke-kunder) att få tillgång till nyhetsbrev.

* Enkelt. Att systemet skall vara enkelt att använda, även för den som aldrig har shoppat innan. Det får gärna finnas en lathund, t.ex att det finns möjligheten att "hovra" med musen över olika val, och få upp en liten inforuta efter nån sekund som förklarar. Många har aldrig handlat, och är kanske osäkra.

* Prisinformation. Att systemet är tydligt på att presentera priser och andra tillkommande kostnader (frakt etc). En vanlig återkommande kritik mot många internetbutiker är att folk inte förstår slutkostnaden.

* Köpinformation. Att det finns tydliga och lätthittade köpvillkor.

* Möjlighet för kunden att förändra sin lagda beställning innan dess den har blivit godkänd/effektuerad. Bör dock vara begränsat för den som redan har betalt med sitt kontokort, för det blir kostnader och omständigt att göra återköp eller utöka kortköpet. Men för alla andra kan det vara käckt att kunna addera på en vara eller byta storlek på en produkt, om man precis efter lagd beställning ser att det finns alternativ. Så länge ordern inte är mottagen och expedierad så borde man kunna göra förändringar.

* Toppsäljare och "kunder som köpte detta köpte även"-funktioner. Det kan ge merförsäljning. Ett bra sätt att sälja t.ex tillbehör eller andra intressanta produkter. Att säga att kunder som köpte denna mobiltelefonen köpte även detta headsetet.. Alternativt att lista speciella tillbehör till produkten man tittar på.

* Sökfunktion. Saknas på många butiker (inklusive undertecknads! :unsure och är väldigt bra om man har många kategorier och/eller produkter.

* Importstöd. Att man kan importera in produktdata från andra program.

* Statistik. Man vill se vad som säljs, vad folk tittar på etc.

* Stöd för EU/icke EU-försäljning. Att moms kan räknas bort automatiskt om det är en försäljning utanför EU. (Viktigt för t.ex Norgeförsäljning).

* Orderstatus. Att kunden kan kolla hur det ligger med beställningar, se spårning hos Posten eller annan speditör.

* Reklamation. Att man kanske har en smidig lösning för reklamation direkt på nätet, att kunden kan reklamera en specifik order (delar av order t.ex) och få ett RME-nummer eller liknande... Då slipper man få telefonsamtal om det...

* Kontaktinformation. Det saknar många butiker, och det ger ett oseriöst intryck. Det skall vara lättillgängligt.

* Frakthantering. Att man kan ställa in olika frakter, t.ex enhetsfrakt inom Sverige, medans viktbaserat utanför Sverige etc..

* Gärna något slags stöd för e-fakturor. Om kunden väljer faktura, så kan ju systemet skapa faktura och maila till kunden enligt uppgiven mall.

* Lätt att flytta produkter mellan kategorier och underkategorier.

* Möjligt att ha en produkt i flera kategorier! Saknas i många butiker har jag märkt, man kanske vill ha produkten i sin ordinarie kategori plus en "Rea"-kategori eller "Nyhets"-kategori. Eller ibland kan produkten passa in på flera kategorier..

* Lätt admin-gränssnitt. Som administratör skall man ha tillgång till alla funktioner på ett lättarbetat sätt.

En liten bunt så där rätt tagna ur huvudet. Glömde en hel del, men jag skall väl inte skriva allt själv!?
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat