Igentligen så handlar all sökmotoroptimering om att manipulera rankingen. Vi delar dock in den i en vit, grå och svart marknadsföring där gränserna flyttas kontinuerligt. Som SEO måste vi kunna förklara skildnaden och kanske kunna erbjuda båda, men framför allt sakligt förklara vilka risker man eventuellt tar. Anledningen till att sökmotoroptimerare konsulteras är att kunden vill ha högre ranking och tjäna mer pengar.
Personligen tror jag att man skall bygga innehåll som ens målgrupp uppskattar. Det är också denna typ av sajter som sökmotorerna försöker urskilja, dock utan framgång. Tills detta fungerar så föreslår jag att du äger dina egna SEO domäner åtminstone. Notera att du skall ha råd att förlora dessa för de kommer inte att vara för evigt om du kör svart SEO.
För 20,000 kan man göra mycket SEO, välldigt mycket, i alla färger. Framför allt bygga på egna domäner. Som exempel har jag en kund jag gjorde för ca 3 år sedan
www.plastkortsfabriken.se. Basic SEO, och inget märkvärdigt. Detta var ett enmansföretag som tänkte använda webben till att generera "trade leads". Vi rankades top 10 på alla relevanta nyckelord (ca 25 stycken) vid den tidpunkten, och gör det FORTFARANDE..... Plastkort rankas vi no. 1 för fortfarande!!
Ägaren av sajtens kommentar var att detta borde han gjort mycket tidigare!
Det skall tilläggas att denna typ av företag inte har mycket konkurrens så de är inte speciellt svårt att optimera för, det är värre med "photoshop tutorials".
Äg din egen SEO, vad du en gör, men framför allt var medveten om vad du betalar för!
Akta dig för bondfångare, det finns det gott om, och kommer alltid finnas!
Niclas