Medlem
|
|
Reg.datum: Feb 2005
|
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
Jag håller med förra talare, enklast är att dela upp grafik på separat webbserver och dynamisk data på en.
Dessutom - ska du splitta sessioner så går det utmärkt med en hårdvarulastbalanserare (t.ex. från Radware som är min personliga favorit). Den är smart nog att känna igen en session själv och sen låsa all trafik från den klienten till den ena webservern. Om det bara är för lastbalansering du ska ha den så är det helt dugligt i dom flesta fall.
Ska du ha failover (dvs, en webbserver går sönder så tar den andra/tredje/fjärde/osv över) så räcker ju inte det helt till kanske - man blir åtminstone av med sin session och sen kan man logga in, vilket kan vara tillräckligt iofs, men för många är det otroligt irriterande.
Då behöver du lägga dina sessions på en delad maskin - t.ex. sql-baserade sessioner, vilket oftast fungerar väldigt fint då det ändå hamnar i cache).
Annars så är jag en stor stor fan av att faktiskt se över hur ens maskin fungerar.
Jag har varit inblandad i ganska många stora webbsiter och jag kan nämna mångdubbling av fart med ganska lite jobb. Sådana saker som att placera rätt data på rätt ställe är ju nåt man ofta gör om ett par gånger under en sites utveckling, man behöver ofta omplanera lite på den befintliga datan.
Kryptiskt inlägg märkte jag, kanske dags att sova :-)
Behöver du konsulthjälp så kan du höra av dig i PM!
|