Citat:
Originally posted by eg0master@Feb 22 2005, 08:04
Jag håller verkligen inte med.
Bokföring och ett bankkonto har inget med varandra att göra om man hårddrar det.
Om inte bankomatuttaget är en företagshändelse finns det ingen som helst anledning att heller ta upp det i företagets bokföring.
Även om företagets ekonomi är din egen ekonomi så är det bara företagshändelser som måste bokföras.
Det enda ett separat konto tillför är att det är enklare att se insättningar då man enkelt kan jämföra sin bokföring mot saldot på kontot. Men ett gemensamt konto innebär absolut inte att man måste bokföra en massa privata händelser.
|
Vad jag åsyftade var givetvis att ekonomin blir ihopblandad, det blir jobbigare att hålla reda på allt. Eventuella avgifter för kontot, ränta etc blir omständigare om man blandar ihop företag och privat.
Om man bokför in kontobesked från banken så kan t.ex Skatteverket vid kontroll reagera på att man har hoppat över vissa löpnummer. Givetvis kan man förklara det, men för att slippa det så är det enklare att hålla isär allt.
Sen kan det finnas fler anledningar också att hålla isär det, men det var det jag menade.