Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: Oct 2004
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: Oct 2004
|
ja för tyvärr är det ju så att man måste anpassa sidan.
För titta t.ex. på aftonbladets WAP tjänst.
Till och med med min K900 blir jag irriterad på att man får så lite text när man WAPar. En telefon med betydligt större display klarar ju ännu mer.
I dagsläget är det ju dock även så att de mest moderna telefoner klarar även HTML så WAP är ju verkligen till för att serva de äldsta/sämsta klienterna och då, tyvärr måste man hantera olika user agents olika för att inte de modernare användarna skall bli irriterade.
Som tips kan jag säga att vi löste det "då" genom att alla dokument som genererades var XML som bestod av WAP och ett par extra taggar så det fortfarande var korrekt XML.
innan dokumentet skickades till klienten så körde vi ett XSL stylesheet (beroende på user agent) som fixade lagom stora bitar för klienten. Vi gjorde altså alla avbrott på fördefinierade ställen för att ge användaren bästa möjliga experience istf att klippa mitt i ett ord/mening. Den senare möjligheten fanns förståss också...
Poängen är att det går att göra med XSLer om man kan jobba med hela dokumentet efter att det genererats (från t.ex. ASP/PHP).
|