Citat:
Originally posted by See-it360.se@Mar 31 2003, 07:35 PM
Hej Viper!
Japp jag har startat ett företag med! Men då som Enskild firma, detta är att föredra då man inte har så stor omsättning, nackdelen är att du är personligen ansvarig för ekonomin. Dvs du kan gå i personlig konkurs vilket inte är så roligt inför framtiden.
Har du räknat med större omsättning kan du tänka dig Aktiebolag,Kommanditbolag mm..
Nackdelen med dessa är att du oftast behöver ett större startkapital (+50.000:-) för att kunna registrera AB.
Fördelarna är att du ej äro ansvarig för företagets ekonomi om det skulle gå i konkurs.
Nu är jag ingen expert på detta område utan skriver vad jag vet. Jag tycker du ska börja
som Enskild näringsidkare till en början. Skulle det nu börja gå bra kan du ju alltid ändra bolagsform.
Ps: Vart hittar jag samma forum som du har, samt hur mycket kostar detta?
|
Tjenare!
Sitter och läser igenom
www.rsv.se om mer information. Våran omsättning räknas vara några tusenlappar i månaden (inte mer än 20000kr). Vi har ingen fysisk verksamhet utan existerar endast på internet. Så enskild firma eller handelsbolag är nog vad jag sitter och funderar på. Det jag vill är dock att det inte ska kosta mig flera tusen i registrerings avgifter osv. Och vi själva som driver företaget är villiga att satsa våra egena pengar i företaget men dockl inom rimliga gränser då vi båda inte har hur mycket pengar som helst att tillgå. Det är därför vi startade detta företaget. På rsv.se står det att Enskild firma är då man är en person, vi är som sagt två st går det att starta en enskild firma ändå? eller ska man räkna den andra som en anställd person? Vi vill båda två ha lika mycket ansvar så det inte blir några problem och vi ska dela på alla kostnader. Eller menar dom att det bara krävs en person för att starta en enskild firma?
Fortsätt komma med ideér
See-it360.se du kanske har någon icq eller msn för jag skulle gärna vilja fråga dig mer saker osv. Vad man ska tänka på och såna saker. Forumet kommer från
www.phpbb.com och är gratis dock får du hitta någon som kan hosta det åt dig. Mitt är hostat av
www.1go.dk som är gratis men har är dock väldigt bra ändå.