När det gäller sessionsvariablerna så finns 3 olika sätt att hantera det hela med ASP.Net.
1) InProc
Sessionen sparar lokalt "in process". Detta funkar ju om man nu skulle köra RoundRobinDNS och låta användaren köra enbart på en webserver. Misstänker dock att det vore bättre att köra med riktig lastbalansering.
2) StateServer
Sessionen sparas på en central StateServer. Dvs att den hålls i minnet på en specifik server som webservrarna får kalla på för att få tag på sessionen. Vad jag förstår så är det en av ASP.Nets bättre features och ska vara snabbare än att lagra sessionerna i databas. Det är väl detta alternativ som vi lutar åt just nu i kompination med lastbalansering enligt NLB.
3) SQLServer
Lagra sessionerna i databas. Detta alternativ är väl tämligen likvärdigt med StateServer. Känns dock som att det är lite jobbigare att implementera och jag är lite osäker på om vi vill tynga ner vår databasserver med att hålla reda på sessionsvariablerna. Men det kanske belastar speciellt mycket och då skulle det kanske kunna vara ett alternativ.
Att göra en egen sessionshanterare känns lite over-kill. Förvisso kan man ju få det precis som man vill men vi vill ju inte lägga ner mer tid än nödvändigt på det hela. Våra resurser är ju tämligen begränsade både när det gäller tid och pengar. Det känns hur som helst att de befintliga alternativ som finns att tillgå borde fungera tillfredställande och innebära mindre implementationstid. Frågan är ju bara vilket alternativ som är bäst.
När det gäller grafiken och att hårdkoda sökvägarna så känns det instinktivt som ett vanskligt steg. Dels så klingar hårdkodning lite falskt i mina öron och dels så känns det inte helt enkelt att lägga in hårdkodning överallt. Men det är hur som helst mycket möjligt att du har rätt i att det är bästa alternativet trots allt. Och det borde nog kunna gå rätt snabbt att bara köra Replace All på alla imagesökvägar i hela projektet. Och du har nog en bra poäng i att kunna köra en round robin på grafiken. Efter vad jag har sett så verkar det som att de flesta sajter där man kan ladda upp bilder sparar dom på en specifik server typ img.doman.com
Men om man nu skulle köra NLB så blir ju sökvägarna de samma i alla fall om man låter grafikmapparna ligga som virtuella folders. Så då blir det inga problem med cachning utan att bilderna cachas bara en gång oavsett vilken webserver som servar. Men jag är ju då lite osäker på om det går att ladda upp filer till en virtuell folder. Det borde ju dock funka om bara sätta skrivrättighet på den virtuella foldern. Jag har dock för mig att vi testat detta någon gång tidigare och att det inte fungerade :/
När det gäller lastbalansering så kan man ju antingen välja att välja NLB (Network Load Balancing service) som är inbyggt i Windows 2003 och kan hantera ett kluster på upp till 32 webservrar vilket borde vara fullt tillräckligt

...Men man ska ju tydligen kunna välja att använda nån hårdvarubalansering vilket jag har noll koll på vad det egentligen innebär. Det är något som vår ISP föreslog. Om det nu är bättre eller inte har jag ingen aning då jag inte vet vad det innebär riktigt. Vet dock att det innebär en extra kostnad på 5-8000 kr. Med tanke på det så känns det som att det vore bättre att använda sig av NLB då jag förstått att det redan finns inbyggt, även om man inte vill vara dumsnål. Det tredje alternativet är ju att RoundRobinDNS, men det känns som ett sämre alternativ.
Kan tillägga att jag inte är nån nätverkstekniker så jag vet knappt vad jag pratar om :P ...Men jag försöker snappa upp så mycket jag kan så man inte gör nåt dumt