Citat:
Originally posted by T.Å@Feb 18 2005, 15:05
Problemet med globaliseringen är ju att det inte är samma villkor. Företagare som bara ser till pengar anställer ju hellre programmerare i Indien och de i Sverige blir arbetslösa.
Blev lite OT...
|
Det är en ganska kortsiktig och enkelspårig åsikt. Många anser att globalisering kan hjälpa oss i västvärlden att istället lyfta oss till en högre nivå och slippa ägna oss åt "enklare" grovjobb som programmering, testning, dokumentering osv. De enda som kommer förlora på det är tröga människor som inte vill anpassa sig. I alla fall är det den åsikten framstående i mycket av litteraturen kring outsourcing (det är inte min personliga åsikt

).
Den alternativa utvecklingen är väl att det kommer jämna ut välfärden i världen och ge alla samma möjlighet till framgång oavsett vart vi bor. Att försöka stoppa det genom nya lagar (förekommit i vissa delstater i USA) har visat sig vara väldigt destruktivt.
Intressant tråd för övrigt! Jag håller just nu på att skriva en magisteruppsats om just problemen och riskerna med outsourcing och vi koncentrerar oss speciellt på tjänster som RentACoder.com m.fl. Alltså outsourcing som passar för de mindre företagen.
Enligt den litteratur jag har hunnit läsa om området hittills så är en av fördelarna med outsourcing till Indien just att de är mer kompetenta än programmerare i väst. De har ofta bättre utbildning och är villigare att jobba hårdare. Alltså det handlar inte bara om lägre priser, kvaliten är ofta högre.