Visa ett inlägg
Oläst 2005-02-17, 23:08 #9
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Citat:
Originally posted by Gimbo@Feb 17 2005, 22:19
hur fungerar det med faktura kop?? man far en order, hur skickar man produkten, via posten da eller, posten kor ju med bara postforskott, eller anvander mig sig utav DHL som levererar till dorren? har kort med postforskott i nagra ar nu men problemet ar att vissa inte hamtar ut sin produkt, ar faktura en battre losning pa detta? och hur funkar det?
(lite off topic men anda nyttigt)
Fakturaköp:Kunden beställer, du skickar fakturan ihop med produkten. Kunden har sedan ett visst antal dagar på sig att betala.
Det är den klassiska varianten.
På grund av osäkerheten att kunden kanske inte betalar, har det blivit vanligare med elektroniska fakturor som går ut på att kunden beställer, du gör en faktura som du mailar till personen. Den får sen ett par dagar på sig att betala. När du ser pengarna på kontot så sänder du varorna.

Posten: Posten kan du använda för att skicka alla typer av brev och paket, med eller utan postförskott. Det är billigare att skicka utan postförskott.

Postförskott: Kunden betalar när den hämtar ut paketet. Pengarna kommer in på ditt postgiro/bankgirokonto efter nån eller några dagar (har märkt att Postens ombud ibland tar längre tid på sig).

DHL: Ingen erfarenhet av just DHL, men nästan alla transportföretag erbjuder lösningar med paketet som levereras hem till dörren. men många kunder är inte villiga att betala den extra kostnad det innebär. Man vill hellre få paketet till ett ombud där man hämtar ut det, gärna kvälls- och helgöppna bensinstationer, tobaksaffärer i sitt område.

Ej hämta ut paket: Du kan alltid skriva in i villkoren om kunden ej hämtar ut paket så skickas en räkning på hanteringsavgift på ett visst antal kronor, typ 195 kronor eller nåt. Det skall alltså täcka dina kostnader (frakt etc). Men var beredd på att personen kanske kommer säga ifrån att den inte har beställt överhuvudtaget och bestrider fakturan. Det kan röra sig om okynnesbeställningar, vilket säkert Mats har erfarenhet av misstänker jag?
Att folk inte hämtar ut beror kanske på att den ekonomiska situationen har förändrats, de kanske beställde när de hade pengar men så tog det en vecka eller två innan paketet kom och då var deras köpbehov "överspelt".
Eller att de inte orkade vänta så länge.

Om du har problem med att kunderna inte vill lösa ut paket de har beställt - tror du verkligen det blir bättre när de får hem varorna och skall betala i efterhand?

Som Mats sa mellan raderna, att man skall välja betalningsalternativ efter bransch. Men att man skall iallafall erbjuda flera alternativ så att det attraherar flera målgrupper.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat