Visa ett inlägg
Oläst 2005-02-17, 21:40 #5
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Kan väl anse mig vara expert på området:

Fd kriminal-pressfotograf (som fotade in i sovrum)
Fd polisradiolyssnare (som lyssnade på radion under tiden jag fotade in i sovrummet)
Fd radiostationsmedarbetare

Radiolagen säger att man får lyssna på radio, men ej delge tredje part vad som sägs. Skall man hårddra det får du inte berätta vad du har hört på NRJ, P3 osv... (Dock anses det vara sändning till allmänheten, och klarar sig därigenom)

Allt som sänds är lagligt att lyssna på, även sådant som är krypterat. Det är lagligt att kryptera av. Det är lagligt att lyssna av frekvenser man ej har rätt att sända på.

När det gäller radiolagen, tredjepart och internet så blir det lite av en gråzon.
Jag får inte berätta för dig vad jag hörde på radion, men jag får låta dig höra det live. Om jag ringer upp dig och du hör min polisradio i bakgrunden har jag tekniskt sett inte talat om för tredje part (läs meningen som: "jag har inte sagt till dig vad jag har hört.")
Det blir ju lite samma sak med internet. Jag som hemsideägare säger inte till dig vad jag har hört på radion, jag låter dig höra den live i direktsändning.

Sen kan man diskutera vad som händer om man inte sänder det live, om man har en viss fördröjning eller liknande. Eller man har ett arkiv med godbitar från polisradion. Då är det faktiskt så att jag först har lyssnat igen och sen delgett dig det.

Det kan mycket väl bli fråga om datalagen och PUL, med tanke på att polisen ibland hanterar personuppgifter över radion. T.ex vid QP, QKE, QKT, PBR, daktning etc så sägs uppgifter som inte får publiceras på internet.
T.ex så får ju inte Vägverket publicera fordonsägaruppgifter på internet, och det blir ju indirekt vad ni gör också.

Mitt råd är att skriva ett brev till t.ex Datainspektionen, PTS och lite andra myndigheter och fråga. I detta fallet är det bättre att gardera sig först. Myndigheterna känner till denna typen av verksamhet.

Kan ju också vara anledningen till varför blåljusmyndigheterna är ivriga med att få igång sitt tetra-system vilket kommer innebära döden för hemsidor som sänder ut radio, samt alla som lyssnar på t.ex polisradion.

Media får egentligen inte använda sig av uppgifter de hör på polisradion, tipsare får egentligen inte ringa till en tidning och säga "Jag hörde precis på radion att..."

När det gäller att fotografera in i sovrum etc, så är det på följande sätt:
I Sverige har vem som helst rätt att fotografera på allmän/offentlig plats utan tillstånd. Du kan stå på allmän/offentlig mark och fotografera in på privat mark. Med andra ord kan du stå på gatan och fotografera in i någons sovrum.

Det är först vid publicering det kan bli diskussion egentligen, om det handlar om ärekränkning eller liknande. Om du står på gatan för att fotografera din granne onanera och sen lägger ut det på nätet, då är det publiceringen som är brottet, inte själva fotograferingen. Den gjordes på allmän plats.

Om grannen däremot hugger ihjäl sin fru och du har bilder på det, så har det ett allmänintresse och blir inte fällt.

(Dock skall man vara medveten om att man skall tänka sig för när man tar bilder i reklamsyfte på allmän plats. Om någon person är framträdande och/eller kan urskiljas, så måste tillstånd inhämtas av denne.)

Bilder tagna på offentlig plats kräver inte tillstånd av den man tar bilden på, vilket t.ex är krav i Tyskland.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat