Visa ett inlägg
Oläst 2005-02-17, 21:09 #3
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Min egna erfarenhet är att folk i Sverige vill betala med:

faktura (de vill se varorna innan de betalar)
postförskott (de vill veta att de får ett paket innan de betalar)
internetbank (för det känns tryggare att göra betalningen via sin bank)
kreditkort (vissa använder det, andra tvekar, många har inte det)

Generellt sett i Sverige så är det så att man kan betala med kreditkort i princip överallt vilket är ovanligt jämfört med andra europeiska länder. En sån sak som att betala med kreditkort i taxi är inte en självklarhet i t.ex Paris eller andra storstäder. Inte heller alla hotell i världsstäder tar kreditkort.
Åk till Danmark och se hur det är ställt. Där vill helst butiker/restauranger etc att man betalar med ett lokalt kort som heter DanCard, och i många fall är det endast DanCard man tar emot.

Men i Sverige är det samtidigt så att media ständigt rapporterar om att kortbedragare härjar. Att folk blir rånade på sina kort i svarttaxi, på krogen och framförallt på internet. Folk suger i sig den informationen och har det i bakhuvudet. Många unga har växt upp med kort, internet, SMS etc och känner inte till hur postorderbranschen fungerade pre-internet.
Jag kan själv bli riktigt sur när jag står i en kassakö och se personen framför mig köpa ett äpple för 3 kronor och betala med kort. Affären tjänar i det läget på att ge bort äpplet gratis till kunden. I och med att man driver flera olika verksamheter där man hanterar kort så vet man kostnaderna.

Om man tittar på den äldre befolkningen så har de kort, men när de väl använder kortet så är det för större inköp. T.ex om de åker till SIBA och köper en ny TV för att slippa bära på ett par tusenlappar.

Om man tittar på de yngre personerna i samhället så har de istället mängder med småköp, det är en tia hit och en tjuga dit på kontoutdraget.

Den äldre generationen är van vid att hantera kontanter medans den yngre är tvärtom. Ur butikssynpunkt är den äldre generationen att föredra om man ser på inlösenkostnaderna.

Se bara på tsunami-katastrofen där SMS-tjänster poppade upp. Röda Korset fick in mängder med pengar via SMS-tjänster, och det var yngre människor som gav pengar. Den äldre generationen gick istället med postgiroavi till Svensk Kassaservice.

Den större delen av svenska befolkningen vill också se en vara innan man köper den på internet. Jag kan bara titta hur det är här hemma. Min fru kan titta i Elloskatalogen för att sen beställa på deras hemsida. Det är också enklare att visa bekanta "Har du sett denna tröjan" med en katalog än att be alla logga in sig och leta upp rätt produkt. Det kostar säkert en slant att producera katalogerna för Ellos & Co, men de har en synergieffekt av traditionell postorder och internethandel.

Lite offtopic kanske, men du måste nog kunna erbjuda många alternativ.
Att enbart kräva att folk betalar med kort stänger ute den delen av befolkningen som inte har kort. Att enbart kräva postförskott skrämmer iväg den kundkategorin som är villiga att betala i samband med beställningen för att slippa extra kostnader.

Ett sätt som blir allt vanligare är eFaktura, pdf-faktura och allt vad det kallas. Kunden beställer. Du skickar ett mail med en faktura i, helst i PDF-format. Kunden betalar fakturan och du sänder varorna när pengarna kommer in.

Vi erbjöd under flera månader inte postförskott, med tanke på riskerna att folk inte hämtar ut det. Men så provade vi, och det är väl nåt postförskott i månaden eller så. Det finns de som är villiga att betala extra för sånt fortfarande tydligen (vilket jag inte trodde ärligt talat).
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat