Citat:
Ursprungligen postat av grr
Grr har över 400 undersidor och det är knappast 90% affiliatelänkar.
Kolla upp saker och ting innan du gnäller att jag förstör internet.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas
Om besökaren söker efter cdskivor och länkportalen har en länk till cdon.com med achortext "Cdskivor på internet", är det på nåt sätt negativt? I mina ögon är det negativt om sidan handlar om brödrostar och man har en länk där det står "billiga brödrostar" och länken går till cdon.com.
Och varför skulle man tröttna när de som betalar för trafiken mer ofta än sällan är det som har den erkänt mest prisvärda produkten?
|
Det som är av betydelse är hur urvalet är gjort och om det framgår på sidan. Om man gör urval efter hur mycket länken generarar i inkomster är det lika illa som en sökmotor som visar sponsrade länkar högst upp utan att ange att de är sponsrade.
Min avsikt var inte att klanka ner på någon enskild sida, men nu var det denna som var uppe i tråden och exemplet var utifrån de kategorier jag hade tittat på (5-6 stycken med tillhörande underkategorier och där var det definitivt så) Det största felet med den nämda sidan tycker jag (förutom att det inte framgår vad som är sponsrade länkar) är att det framgår som att det ska vara en shoppingguide och en "länkguide" men även om man går in på länkguiden under tex mobilt så är det affiliatelänkar till telia, siba etc som säljer saker men inga länkar till innehållssidor som tex mobilforum.se. En ovan surfare tänker kanske då "jasså, det fanns inga sidor med intressant innehåll om mobiler, då är det ingen ide jag letar på någon annan länksamling heller jag går och läser en tidning istället."