Citat:
Originally posted by Tomas L@Feb 16 2005, 01:59
Tänkte komma med lite synpunkter även jag.
Har varit verksam inom bevakningsbranchen i 14 år och jag anser efter ett flertal år inom krogvärlden att talesättet "Där spriten går in går vettet ut".
Och som någon annan sa att Kroggästerna gör vakterna kan inte stämma bättre.
För en tid sedan så stod jag i en dörr och inne i resturangen fanns det en större herre i 40-års åldern som hade varit på stället innan jag kom ditt ett antal timmar.
Han blev med timmarna mer och mer berusad och efter totalt 2 timmar från min tjänstgöring började så skulle denne storväxte herre gå till baren för att beställa ytterliggare en öl.
På väg tillbaka till bordet så ramlar denne herre över andra gäster och bord vilket får mig att avvisa denne person från resturangen lungt och sakligt.
Men nej det ville inte denne herre gå med på utan sätter sig till ett kraftigt motvärn men efter mycket och och men så får jag ut denne person och samtalar med han och varnar han för att fortsätter han och bråkar så grips han för våldsamt motstånd samt ev våld mot tjänsteman.
Men som vanligt vill krögaren inte ha ditt polis utan person förs ut från centrumanläggningen där krogen befinner sig i.
Mannen lämnar men efter en tid återkommer han genom att stå bakom min rygg och när jag vänder mig om så får han in en fullträff som ger mig följande skador.
Okbenet under ögat krossas totalt.
6 tänder i överkäken slås ut varvid den ena framtanden böjs utan att gå av och sitter fast i läppen och den andra framtanden böjs och går upp mot gommen.
Vänster öga i det närmaste igenmurat
Överkäken en ordentlig fraktur
Näsben av
Intrakraniell blödning (Blödning i hjärnan)
Vänster öga så skadat att det kanske inte kan räddas.
Orbitabotten = ögonhållan inslagen 12 mm = Fraktur genom golvet som bildar vänster ögonhåla *orbita* med en nerpressning av ögonhålleinnehåll som hänger ner i hängmatteformat i vänster käkbihåla.
Splitterfragment i sinus Maxillarius = splitter bakom ögonhålan.
Det kraftiga våldet mot mitt ansikte gör att jag måste opereras och tänder dras ut rent akut.
Under infärd med ambulans till södersjukhuset i Stockholm så ges en högdoskorsison behandling så hjärnblödningen kan ge livshotande skador eller rent av leda till döden.
Fortsatt vård på sjukhuset är nödvändigt varför jag läggs in för opservation och en ögonläkare ska kolla på ögat.
Högdoskorstisonbehandlingen ger resultat och blödningen i hjärnan går ner och käkkirugen kallas in för att operera i munnen då 6 tänder är utslagna eller delvis utslagna.
De 4 framtänderna i mitten räknat i överkäken dras ut och gommen i munnen sys med ett antal stygn.
Fara för mitt liv förrelåg om blödningen inte hade stoppats i hjärnan och orsakat därmed direkt livsfara.
Opereras på Huddinge sjukhus i stockholm där dem placerar in en titanplatta istället för okbenet som är helt krossat.
Det blir en titanplatta med 9 skruvar från näsben till tinningen.
Ansiktsskadan ger mig en permanent ansiktsförlamning för resten av livet vilket gör att nervern är helt död av en sträcka av 10 cm.
Har ingen känsel alls i från toppen av näsan ner längs den i mitten ner på halva läppen och större delen av kinden är helt förlamad.
Tänderna har ännu inte ersatts av nya inplantat alltså skruvar som brorras upp i käkbenet och sätts fast.
3 månander med käklås väntar på mig inom kort då jag inte får äta vanlig mat under tiden skruvarna ska läka fast.
Förresten kanske jag glömde berätta att hjärtat och lungorna la av vid denna händelse då jag inkom till sjukhuset samt så sjönk blodtrycket rejält innan.
Dock så förstår du att dem fick liv i mig igen och detta med hjälp av defillbratorn = maskinen med el som sjuter igång hjärtat igen.
Ja det var en kortfattad del av händelsen men som du förstår så hatar jag inte kroggäster utan är kanske lite mer på min vakt idag än tidigare och kanske är jag mer hårdhänt nuförtiden då detta behövs.
Men fortfarande är jag samma trevliga ödmjuka ordningsvakt som tidigare och klankar inte ner på Sveriges kroggäster då detta var en av många 100,000 tals personer jag mött genom åren i mitt yrke.
Jobbar inte mycket i dörren numera men det händer givetvis.
Tillägg.
Personen dömdes till 4 månaders fängelse på viskan anstalten i Sundsvall.
Och till skadestånd av en summa 204 000 totalt för tänderna som slogs ut och för sveda och värk samt en del annat.
Glömde säga att det är 204,000 + ränta enligt 6 paragrafen räntelagen till full betalning är gjord.
Nu i sommar kommer troligen det mesta då jag får 102,000 till tänderna sen tillkommer resterande från brottsoffermydigheten.
Personen har varit proffs i europa i boxning för ett antal år sedan så han visste vart och hur han skulle slå.
vad jag än i dag inte förstår är hur han med 15 min frånvarande på plats kunde kvickna till så pass att han kunde orsaka dessa skador.
Men faktum är att jag inte såg han då detta skede då jag hade ryggen till när han kom och när jag vände mig om så small det rejält.
Men helt klart är det Kroggästerna som gör vakten.
|
Usch, vilka människor det finns igentligen
Angående hjärnblödningen så hade du tur att de fick ordning på den och att den slutade av sig själv. Har själv sett vad en hjärnblödning kan göra...
Min bror ramlade i en trappa och spräckte skallen(april förra året) på 2 ställen. Hjärnblödning..., dock fick han inte vård direkt utan det tog 7-8 timmar innan han opererades av hjärnkirurgerna i Uppsala(ramlade i örebro) och under den tiden så dog en del av hans hjärna. Han låg i koma i 2 veckor och läkarna var väldigt osäkra på om han skulle överleva.
Tog minst 3 månader innan han kunde säga sitt första ord efter olyckan och han har fortfarande vissa svårigheter med talet idag. Kan väl säga att han var förlamad i ena sidan ett bra tag också(vanligt vid hjärnskador). Våld mot huvudet måste vara det värsta för huvudet är verkligen känsligt.
Förstår inte hur en sådan attack bara renderar i 4 månaders fängelse, är ju på gränsen till mordförsök då han var en erfaren boxare och visste vart han skulle slå.