Visa ett inlägg
Oläst 2005-02-16, 12:53 #16
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Originally posted by daniel234@Feb 16 2005, 12:53
Tack DFT. Var lite osäker på dagarna men det gör ju inte så stor skillnad.

Hoppas Ni som undrar förstått nu!

/Daniel
21 eller 22 dagar är ju inte någon större skillnad, det var nog framförallt andra saker i mitt svar som var ytterligare "fakta i målet". Den avtalsenliga lönen t.ex samt kravet på personalförsäkringar. Jag undrar lite över om någon som inte har haft anställda tidigare är medveten om hur stor kostnaden för detta egentligen är? Den 15% sjukersättningen har inte heller nämnst tidigare mm. Dessutom ska man vara medveten om att inte stödet betalas ut i pengar till företaget utan kommer in som en kreditering på skattekontot den 12 månaden efter att man skickat in rapporteringslistan på den anställda. Företaget måste alltså själv ha likviditet till att betala ut lönen och skatt och sociala avgifter för en månad plus nettolönen för en månad till innan pengarna kommer in på skattekontot.

Som arbetsgivare har man ett stort ansvar att allt blir rätt, det kan vara dyrt att göra fel när det rör personal. Att läsa på för att själv vara grunläggande insatt i personalfrågor tycker jag är en självklarhet, men att man med hjälp av detta blir en "fullfjädrad" personaladministratör är en önskedröm. För ett företag med bara sig själv och en eller två anställda till klarar man sig nog men för det företaget som har 7-8 anställda är det nog en god investering, framförallt i sinnesro, att betala någon 350:- i månaden för att ta hand om personaladministrationen.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat