Ämne: Förbannad
Visa ett inlägg
Oläst 2005-02-16, 11:58 #36
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Jag har samma uppfattning som Hedberg när det gäller åldersbeteendet men en äldre fd. kollega till mig (jag har slutat som OV) har en klockren förklaring till varför "juniorer" inte kan ta tillrättavisningar:

Under hela sin barndom och ungdom får de höra att man inte får röra dem och de kan i princip göra vad som helst. När de sedan fyller 18 och ska gå på krogen så får de en brutal lektion i vad verkliga livet är: Man kan inte göra som man vill och man får inte bete sig hur som helst. Då kommer nämligen en ordningvakt och ber en gå ut, vilket man struntar i eller protesterar livligt emot och det hela slutar med att man blir nedbrottad på golvet och pålagd handfängsel. Och när man då skriker om misshandel och "så här får du inte göra. Jag ska polisanmäla dig!" och det hela slutar med att man som nybliven 18-åring blir dömd för våld mot tjänsteman och inte förstår att den stygge ordningsvakten hade rätt, ja då är man brutalt väckt ur en 18 år lång fantasi om ens egen suveränitet.

Och nej, jag har aldrig slagit någon, aldrig använt batongen och endast en gång, sedan jag fick förordnandet 1997, använt handfängsel. Jag är stor nog att kunna hålla fast eller bära ut folk ändå men 95% av gångerna så har jag bara pratat ut folket. Hur korkade de än varit och betett sig. Det lönar sig att hålla en låg profil, både för en själv och för stället. Inget ställe blir populärt i längden med hormonstinna broilers i dörren.

PS. Man ska alltid hälsa folk välkomna och välkomna åter. Som krogvärd (oavsett förordnande eller inte) är man det första och sista varje gäst ser och då måste man uppträda hövligt.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat