Visa ett inlägg
Oläst 2005-02-16, 04:53 #3
pitbulls avatar
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar

Reg.datum: May 2004
"först till kvarn gäller för det första."
Visst gäller först till kvarn. Men att vara snabbast att registrera ett domännamn betyder inte automatiskt att man har rätt att kommersiellt använda det. Speciellt inte om det redan finns ett namn som ses som ett varumärke. Det är två helt olika saker.

"för det andra ska det bevisas att det handlar om ond tro"
Att medvetet registrera ett domännamn som någon redan besitter ett varumärke för, inregistrerat eller inarbetat skulle nog i allra högsta grad tolkas som ont uppsåt/intrång i varumärkesskydd vid en domäntvist.

"och att nuvarande innehavare inte har något skäligt intresse i namnet"
Klart att nuvarande innehavare i det tänkta fallet har ett intresse i domännamnet. Annars uppstår ingen tvist, hela resonemanget bygger ju på att två parter registrerar likalydande eller förväxlingsbara domännamn som den ena parten har varumärkesskydd för (registrerat eller inarbetat). Jag är inte säker på att jag riktigt förstår hur du menar här. -Utveckla gärna.

Vi kan väl vara överens om att PRV får anses som sakkunniga när det gäller varumärkesskydd? (både registrerade och inarbetade sådana) Läs gärna igenom deras text en gång till så kan vi fortsätta diskussionen utifrån detta.

Det finns mer från PRV. Bl.a. denna: *http://prv.se/varumarke/varumarken_internet.html som speciellt behandlar varumärken på Internet:

"En ensamrätt till ett varumärke gäller även på Internet, men det behöver inte betyda att en domännamnsregistrering som är identisk med eller liknar ditt varumärke ska betraktas som varumärkesintrång.

En varumärkesregistrering hos PRV ger dig möjlighet att hindra andra från att i näringsverksamhet använda kännetecken som är förväxlingsbara med ditt varumärke. Kännetecken som liknar varandra anses som regel förväxlingsbara om de avser varor eller tjänster av samma eller liknande slag.

Vad du därför får ta ställning till är om den verksamhet som bedrivs under domännamnet dels är kommersiell men också om den har sådan inriktning att den står i direkt konflikt med ditt varumärke. Om verksamheten inte är kommersiell eller har en helt annan inriktning än din egen för de varor som marknadsförs under domännamnet, kan det ofta vara fråga om tillåten användning av ditt kännetecken som domännamn.

Men det finns undantag från regeln om förväxlingsbarhet. Om ett varumärke är välkänt i Sverige är bedömningen av förväxlingsbarhet inte knuten till enbart denna likhet. Ett väl ansett varumärke har extra hög grad av kännedom (s.k. renommé) i kundkretsen och bland allmänheten. Har du ett sådant varumärke kan du oftast förhindra all kommersiell användning av kännetecknet som domännamn.

En varumärkesregistrering hos PRV ger en ensamrätt till varumärket inom Sveriges gränser. Ett domännamn har global verkan på så sätt att domänadressen kan nås över hela världen. Om en domännamnsregistrering skett i ond tro och inkräktar på ditt varumärke finns möjligheter att vidta åtgärder för att få intrånget att upphöra. Detta gäller även om domännamnet registrerats utanför Sveriges gränser.
Enbart en domännamnsregistrering ger ingen ensamrätt att använda ett ord som ett kännetecken för varor och tjänster. Den som har en domännamnsregistrering kan därför inte hindra andra från att använda ett identiskt ord som kännetecken i andra sammanhang. En domännamnsregistrering är alltså inte att jämställa med en varumärkesregistrering eller ett inarbetat varumärke."

Nu har jag redovisat med två källor vad jag stödjer mitt resonemang på när det gäller s.k. inarbetade varumärken. Ser fram emot att ta del av vad du stödjer ditt resonemang på. (gärna med källa)

Mvh /Stefan

Edit: Slarvig grammatik.
pitbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat