Citat:
Originally posted by b_andersson@Feb 15 2005, 21:02
Så med andra ord så går man på en nit om man annonserar hos dig?
|
Det jag menar är att du oftast kan räkna med en ctr på mindre än 0.1 så i vissas ögon kan se se ut som ett misslyckande om man jämför mot andra källor likt adwords osv ...
Dock når du ju många som inte använder exempelvis google.
Jag vill ta ett litet exempel. Ponera att du säljer "glasögon", då har du på google ca 30 sökningar per dygn (gissning). Via adwords har du en ctr där på 10% som resulterat i 3 besökare.
Via min hemsida i ett normalt fall visas din banner ca 200 000 ggr per dygn om den är med i rotationen, med en ratio på 0,003% får du 600 besökare som verkligen tyckte din produkt såg bra ut.
Priset per klick skiljer sig inte mycket, men grundinvesteringen är aningen högre.
Alltså det jag menade innan var att i vissa fall kan man kolla på ctr osv men man måste jämföra med motsvarande situation. Samt att man alltid måste flörta med besökaren via erbjudande för att uppnå höga ctr'er på mainstreamtrafik.
Sammanfattningsvis är väl min tvguide ett ställe att annonsera på när du vet att du har en bra produkt, det är inte stället att prova på.
Men jag lurar ingen så jag tror inte någon som annonserat hos mej känner att dom på en nit, jag har tom avrådit och frågat om annonsörerna inte skall tänka över om det är rätt produkt för den breda målgruppen. Men många har då lärt mej att har man byggt upp ett system med logistik och alla andra investeringar är gjorda kan man inte driva runt det med adwords 3 besökare per dygn. 600 från en mainstream site klingar bättre även om det kostar lite.
Thomas