|
Har WN som tidsfördriv
|
|
Reg.datum: Sep 2004
|
|
Har WN som tidsfördriv
Reg.datum: Sep 2004
|
Jag bör kanske berätta lite fler detaljer så att det är tydligare hur situationen ser ut. Jag utelämnar dock detaljer som skulle avslöja för mycket.
Jag lade för ett år sedan ner c:a 1-2 veckor på att programmera en PHP-baserad communityliknande sajt, där man fick betala för sitt medlemskap. Allt var automatiserat och fungerade utmärkt. När jag var klar med programmeringen fick jag höra att "det här var egentligen ett testprojekt, och det gick inte så bra som vi hoppats". Innan jag satte igång hade jag blivit förfrågad om jag ville ha en fast summa eller procent på vinsten. Jag sade att jag kunde tänka mig en fast summa, och någon procent på vinsten i framtiden. Detta eftersom det skulle kunna bli en större summa när det började komma in pengar. Vilket det inte gjorde, så jag fick inga pengar. Så vitt jag vet är inte MSN-konversationer juridiskt bindande, och naiv som jag var trodde jag på att jag skulle få pengar när jag var klar med mitt jobb. Dock fick jag ett litet förskott på 1000 kr precis i början på projektet. Till saken hör att jag känt personen som anlitade mig ganska länge, och inte ens reflekterade över att han skulle försöka blåsa mig på pengarna. Jag hoppas fortfarande på det bästa, även om jag i dagsläget känner mig rätt utnyttjad.
Hur som helst är det tydligen så att några stora investerare gått in i projektet. Det görs om en liten aning och kommer sedan att lanseras på nytt. Den här gången med en ordentlig budget på marknadsföringen (har jag fått höra i varje fall). Nu vill han (som jag anlitades av) att jag ska utföra några ändringar, eftersom det ska göras om en aning. Det rör sig inte om många timmars jobb för min del, men frågan är om jag ska lita på att jag kommer få betalt för det. Som sagt har mitt förtroende för personen i fråga blivit mycket sämre på sistone. Bland annat väntar jag även på betalning för ett uppdrag jag gjorde i juli. Har fått hälften av detta.
Kanske är det självklart för er vad jag bör göra i detta läge. Men som sagt, man vill ju inte tro det värsta om sina kompisar...
Tack för alla nya tips, hedberg, JohanH, guran, jonny.
|