Visa ett inlägg
Oläst 2005-02-15, 06:20 #4
Nick - AGAIGs avatar
Nick - AGAIG Nick - AGAIG är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 58
Nick - AGAIG Nick - AGAIG är inte uppkopplad
Medlem
Nick - AGAIGs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 58
Tjörndesign,

Din teori är intressant och säkert inte helt fel. Jag optimerar inte mycket för den svenska marknaden utan mest på engelska. Där kan jag se de dröjsmål du nämner men enbart för populära sök kombinationer. Min teori är att detta är en kombination av faktorer, bla,. att sidan är för ny för att få vara med och leka med de stora pojkarna eftersom Google redan har tillräckligt med träffar för just den kombinationen.

För sökningar på svenska verkar det vara förhållandevis lätt att vara med och kriga om bra ranking. Jag antar att det många gånger inte finns tillräckligt många träffar för att man skall hamna i "sandboxen". Ett tag trodde jag detta var en teknisk begränsning av googles databas, men det tror jag inte längre. Jag tror ett huvud argument är att man inte skall kunna slå upp en sida och spamma nya produkter. Vilket för mig är en acceptabel anledning.

Företaget jag jobbar för har 6 domäner som specialiserar sig på olika produktområden. Nu när jag släpper en ny produkt så lägger jag alltid ut en sida (doorways brukar jag kalla dem utan att spamma) på vår äldsta domän.

Ditt argument om Adwords håller nog som en del av svaret. Men har du några teorier om hur man kan komma ur sandboxen snabbare? tex,. om annonsering på Adwords, eller finnas i Yahoo eller DMOZ katalogen skulle kunna påverka utgången.

I övrigt måste jag tacka för dina inlägg i detta forum, de berikar!

Niclas
Nick - AGAIG är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat