Har märkt ett intressant beteende hos uteslutande män.
I yngre ålder (runt 18) så tål man inte att någon säger till en att man gör fel.
Går man upp lite i ålder (runt 30) så blir det istället "Du, jag har precis blivit en chef på mitt jobb, och har skaffat mig en BMW. Tro inte att du är något"-mentaliteten.
Sen är det några lugna år tills man kommer upp i medelåldern när det blir:
"Grabben, jag har varit med i krogsvängen långt innan du blev torr i blöjan. Akta dig så att jag inte köper företaget och lägger ner det. Vet du hur mycket pengar jag tjänade förra året?"-snacket.
Nu generaliserar jag, men om man snackar med de flesta väktare/ordningsvakter/krogvakter/poliser etc så stämmer detta ganska bra.
Men som flera här har uttryckt, att de flesta vakter är bra att göra med. Tyvärr finns det en liten klick som inte inser att det handlar om ett serviceyrke, men å andra sidan så finns det många gäster som inte inser att man behöver vara trevlig mot dem heller
När det gäller tidningsartiklar etc om "Vi blev misshandlade av krogvakter" så handlar det nästan uteslutande om att en person har mot sin vilja blivit avvisad från platsen. Man skall ha i åtanke att de flesta vittnen är påverkade av alkohol och ser inte hela händelsen, man kanske står i krogkön och ser hur två-tre vakter kommer ut med en stökig gäst - i ett stadigt grepp. Man uppfattar det som ett aggressivt beteende från vakternas sida, men det kan ju likaväl ha varit så att gästen har stökat runt rejält inne på klubben. Gästen kanske vrålar och gapar okvädesord om både det ena ochdet andra, varpå vakterna går fram till personen och ber denne att avlägsna sig från platsen.
Har personlig erfarenhet av dylika situationer, och det handlar oftast om att folk uppfattar saker på olika sätt.
På exakt samma sätt är det med polisingripanden:
Ett tydligt exempel finns från Göteborg häromåret.
På en gårdsfest blir det ett bråk. En man skjuter en annan person. Tillkallad ambulans vägrar gå in på gården då det inte finns polis på plats än, samt att gärningsman och vapen finns kvar på gården. Flera människor rusar ut till ambulansen som avvaktar runt hörnet på förstärkning från polisen. När väl första polispatrullen anländer så är det upprörd stämning, varpå de invaktar piketen. Först då går man in och säkrar gården, och finner att gärningsmannen är överrumplad och avväpnad. Offret avled senare, och en debatt startade i media om det var ambulans- och polispersonalen som orsakade mannens död. Varför gick man inte in trots att upprörda människor sa att man kunde det? I detta fallet handlade det återigen om alkoholpåverkade människor vs hotbild.