Citat:
Originally posted by hedberg@Feb 14 2005, 07:16
F-skatt innebär att du får lämna in en deklaration till Skatteverket där du uppger hur mycket pengar du kommer att tjäna på företaget. Det skall du lämna in före du har tjänat pengarna. Busenkelt att veta va? 
|
För att få en F-skattsedel så ska du upprätta en preliminär deklaration.
F-skattsedel betyder att den som innehar den betalar sina sociala avgifter själv. I annat fall ska den som betalar ut även betala den sociala avgiften.
Detta kan ni jämföra med att t.ex. vara affiliate och ha konto på t.ex. TradeDoubler eller Doubler. De affiliate som inte har F-skattsede får på sin provision avdrag med både källskatt och arbetsgivaravgift.
Att starta en enskild firma kostar bara frimärkskostnad, dvs. när man skickar in ansökan om t.ex. F-skatt. Det finns inget krav på att vara registerad hos Bolagsverket. Det går bra att begära att få ett organisationsnummer av skattemyndigheten. Det kan dock uppstå en mängd problem om man inte är registerad hos Bolagsverket och har ett registeringsbevis.
T.ex. vill du kanske ha ett konto i en bank. Då kommer banken kräva att få se registeringsbeviset.
En sak som jag brukar göra, det är att undersöka om ett bolag som påstår sig vara ett bolag verkligen är ett bolag. Jag brukar då slå i Bolagsverkets näringslivsregister. Finns då bolaget inte med där, så blir jag lite vaksam.