Det finns som en myt om att innehavare att pressleg kan gå gratis på konserter, föreläsningar, bio, nöjesparker, mässor etc..
Oftast krävs det att man är ackrediterad i förväg. Respektive arrangör har listor på vilka man har samarbetat med tidigare och sänder ut pressmaterial om t.ex kommande mässor etc. Man får då kontakta dem och bli ackrediterad. I samband med att man skall hämta ut sin gratisbiljett så gör de en kontroll av presslegitimation.
De är givetvis medvetna om att media inte alltid gör artiklar på allt man bevakar, men om en person skulle gå på allt men inte göra något kreativt av det så lär man bli portad.
Det är ett fåtal accepterade presskort i Sverige, som Anders nämner. De mest respekterade är de som har utfärdats av SJF (Svenska Journalistförbundet), BLF (BildLeverantörernas Förening) och PFK (PressFotografernas Klubb). Sedan har även vissa större tidningar egna presskort, t.ex Aftonbladet, Expressen, DN, G-P etc.
Vissa "bildbyråer" (sätter det medvetet inom citationstecken) har som affärsidé att om du skickar in bilder till dem så får du ett pressleg utfärdat av dem. Det är inte ett kort som är utfärdat av någon organisation, utan det är företagets egna presskort som inte är accepterat överallt.
På internet florerar ofta rykten att man kan 'flasha' med pressleg för att gå före krogkön. Det stämmer inte. Krogar brukar först och främst inte vara villiga på att släppa in media, det brukar inte båda gott för dem

För det andra, så är det inte något som journalister gör heller så det väcker uppmärksamhet.
Om du skall starta en filmsajt så måste du nog i princip kunna erbjuda något som existerande filmsajter inte erbjuder. Om du nu skulle bli inbjuden till pressvisningar, så skall du vara medveten om att de är på dagtid på vardagar, har du möjlighet till det? Du kan inte själv välja tid och dag. Du kan ej ta med dig kamera eller liknande för att ta egna bilder.
Jag bedömer det som svårt för dig, men om du verkligen kan erbjuda något helt nytt inom biofilmssajter så kanske biografföretagen kan vara välvilligt inställda. Men då måste du också ha en attraktiv hemsida med många besökare. Om ett företag tänker bjuda dig gratis gång på gång, så vill de självklart också se att det genererar något tillbaka till dem.
/hedberg - innehavare av två 'riktiga' pressleg.