Visa ett inlägg
Oläst 2005-02-12, 18:44 #10
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Du köper en vara för 117 kronor utan moms.
För att du skall gå med vinst måste du sälja varan för minst 146.25 (117 + 25% moms).

Förstår inte riktigt syftet med att köpa varor av någon som inte är momsregistrerad? Det är ju som att be en kompis gå till en grossist och handla, och sen köper ditt företag varorna av honom. Varför inte gå direkt till grossisten?

När det gäller Garminprodukter finns det andra än Sportmansship i Sverige som kan fixa fram det till bra priser. Kontakta mig för mer info, jag vet

Sen en liten rättelse vad någon skrev, det är inte så att företag som säljer inom EU måste sälja utan moms. Det är upp till säljande företag att avgöra om de vill det. Man måste ha kundens VATnummer och ha kontrollerat att det är korrekt. Det finns risker med att sälja utan VAT inom EU, för om det visar sig att det var något fuffens så kan säljaren åka på att betala momsen. Jag tror inte det finns något företag som säljer något för 100.000 kronor utan moms till ett annat företag, och sedan får skattemyndigheten på sig som vill ha in 25.000 på beloppet i efterhand. Det är svårt att kräva kunden på det i efterhand.

Så mitt råd är att undvika momsfri handel inom EU. Det finns ju inte heller någon anledning till det. Om du köper en produkt från England som kostar SEK117 (100 + 17% engelsk moms), så är det så att du drar av 17 kronor moms i bokföringen.
Om du köper den momsfri betalar du SEK100 och får betala in 25 kronor till skattmasen.

Det är alltså ett merjobb som inte ger någon som helst fördel. Det har dock risker.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat