Har WN som tidsfördriv
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
|
Har WN som tidsfördriv
Reg.datum: Apr 2004
|
Här är ett lite råd för att pungslå Eniro lite med sitt krav.
Be dem att specificera vilken person på företaget de har pratat med. Be dem specificera att de har kontrollerat att den person de har talat med på ert företag har fullmakt att göra beställningar av annonser hos dem.
Har den de talat med inte en fullmakt, så gäller inte Eniros krav. Har de inte kontrollerat att fullmakt finns så har de gjort ett fel. En säljare måste alltid kontrollera att en köpare har fullmakt att göra köpet. Görs inte det så finns det inget giltigt avtal.
Det här har funkat bra för mig. Ett företag jag arbetade på fick ibland sådan där annonsfakturor. Jag ringde alltid upp och frågade vem på företaget de hade talat med och sade sedan att tyvärr hade den personen inte fullmakt från företaget att göra sådana beställningar. De har alltid fått backa ut med svansen mellan benen.
Att annonser sätts in utan beställning är ganska vanligt kan jag tro. Jag har en kompis som ständigt har det problemet med tidningen City i Stockholm. Han kan göra en beställning för en vecka, och sedan sätter de bara in annonsen vecka efter vecka och skickar räkning på det. Naturligtvis betalar han inget, men det största problemet är all tid det tar att hålla på och reklamera detta. Det verkar som om sådana här försäljningsställen har dåliga rutiner på hur det ska fungera.
Jag begär alltid om en skriftlig överenskommelse, dvs. bara ett email på vad vi har kommit överens om.
|