Har faktiskt haft bra relation med Eniro (och därinnan telia som skötte katalogen). Men sista halvåret fick jag ett litet frispel på dem:
Jag har flera företag, varav ett av dem är enskild firma. Jag har ett privatabbonemang i fasta nätet som används för mitt företag, vilket inte är fel på något sätt. Jag har kontaktat Eniro och vill komma med på rosa sidorna med företagsnamn, telenr och www-adress. Ej telenr.
Detta har varit kostnadsfritt i alla år.
Förra året (2004) ringde en säljare och ville kontrollera alla uppgifter. Med tanke på att man har en bunt företag samt ett par linjer hemma, så har man fått ett antal samtal från Eniro. Det var inte bara vanliga katalogen, det var Gula Sidorna, Emfas och allt vad deras katalogprodukter heter. Man var rätt trött på det hela, och en säljare förklarade att de hade köpt grunduppgifterna tidigare år från ett annat företag (Teleadress kanske?), men att det var för dyrt. De fick inte använda uppgifterna rakt av, utan var nu tvungna att ringa till ALLA kunder och höra om uppgifterna stämde!
Säljaren ringer mig om företaget i fråga och säger att han ringer från Gula Sidorna och undrar om våra uppgifter. Jag känner till att de kontrollringer, och säger att jag vill ha det precis så det är sen tidigare. Han börjar tjata om annons och olika grejer. Jag säger att han gärna får skicka ett förslag, men att jag inte på något sätt vill teckna mig för det. Det kommer också ett FÖRSLAG som jag inte bedömer som intressant. Säljaren ringer ständigt, och jag säger att jag skall titta på det vid tillfälle. Han ringer igen och igen och igen, jag har inte haft tid att titta på det. Är på resande fot. Han säger att nu är det i sista sekund, och jag måste bestämma mig. Jag säger då, efter att ha ögnat igenom breven, att nä jag vill ha det så som jag har haft det tidigare. Okej säger han.
Efter någon månad kommer det en faktura på 2000 eller nåt sånt för ett införande i Gula Sidorna med tjock rubrik och lite sånt, och då blir jag sur. Jag ringer upp Eniro och förklarar att jag inte har beställt något. De hänvisar till en beställningsbekräftelse de hade skickat ut, och jag säger att jag endast har fått ett förslag. De bekräftar förslaget, men säger samtidigt att jag enligt säljaren har godkänt det och att de har sänt ut ett beställningspapper som jag inte har svarat på och därigenom godkänt. Nej, säger jag. Något sådant papper har jag inte fått. Jag säger också att jag trodde Eniro var seriösa, men att de tydligen inte var det. De lovar att ta bort fakturan, vilket de gör.
Säljaren ringer upp senare och är sur som ett bi. Han skriker åt mig och frågar varför jag har bestridit fakturan. Jag förklarar att jag sa att jag ville ha det som det var innan (kostnadsfritt på Rosa Sidorna med andra ord). Han blir sur och undrar varför jag då har bett att få förslag på införande i Gula Sidorna. jag svarar att jag ville kunna se vad det kostade och göra en avvägning. han ifrågasätter mitt beslut att ej vara med i Gula Sidorna, det är ju alla andra företag i din bransch. Ja, säger jag, men vi är ett litet företag och såpass nischade och har en stabil kundkrets, så vi behöver inte fler kunder och kan inte klara av fler kunder heller.
Han skriker åt mig att han har lagt ner massa pengar och tid på mig helt i onödan och säger att jag skall se till att jag försvinner ur telefonkatalogen.
Jag ringer upp deras kundtjänst och får prata med chefen för säljarna, och blir kopplad till killens direkta chef, och förklarar hans uppträdande och att jag inte accepterar det, och att jag trodde att de var mer seriösa än andra företag i branschen. Personen blir märkbart irriterad på säljaren och lovar ta upp det hela med personen. Nu återstår att se om företaget finns kvar på Rosa Sidorna, finns det inte det så blir det ett samtal till...
Annars har jag haft problem med ett annat stort telefonkatalogföretag som försökte lura på mig en annons, och där säljaren ringde stup i kvarten. Jag har bett företaget att aldrig mer ringa, ändå ringer det nån ny säljare en gång i kvartalet och försöker pracka på mig nåt. :angry: