Citat:
Originally posted by guran@Feb 10 2005, 14:00
Skriv en verifikation och förklara extakt vad som har hänt och skriv vad du har köpt. Försök att styrka det med någon form av prisuppgift, t.ex. katalalog, utskrift från hemsida eller liknande.
Du har sedan uppgiften från ditt kontoudrag att affärshändelsen har ägt rum. När du deklarerar kan du skriva en "not" att du har gjort detta. Sedan är det upp till skattemyndigheten att godkänna det eller inte. Men du har åtmistone inte döljt något, vilket skulle kunna leda till ett s.k. skattetillägg.
Det är bra att ha en förklaring på tveksamma saker än att svara tvekande på något på grund av att du har glömt bort detaljerna.
Om du sedan tappar kvitton i parti och minut, så lär de knappast acceptera det, men ett enda tappat kvitto på ett år behöver inte vara så mycket att bråka om. Sedan är det naturligtvis en fråga om beloppet.
|
Ja, jag själv har utfört ett par ändringar i befintliga verifikationer och bara fått ut en journal på transaktionen/justeringen. Tänkte då lämna meddelandet att "tomma" journaler utan specifika verifikat är rättelser och korrigeringar av redan dokumenterade underlag.