Citat:
Ursprungligen postat av gabriel
Citat:
Originally posted by -hnn@Feb 9 2005, 06:37
Citat:
Originally posted by -Thomas@Feb 7 2005, 01:32
Citat:
Ursprungligen postat av Xyzi
det finns ju dessutom massor med program som kommunicerar med msn-protokollet. massor av msn-klienter förutom just msn.
|
På licens om jag inte är felunderrättad, du menar miranda och trillian osv. gissar jag på.
Thomas
|
Du menar liksom att aMSN [ amsn . sf . net ], CenterICQ [ www . centericq . de ], GAIM mfl, ska be M$ om licens?
Ursäkta, men det låter GANSKA korkat i mina öron att något som är GPL licensierat ska be ett kommersiellt företag om lov, när det finns mängder av program som är shareware och freeware använder samma protokoll och inte betalat/bett om lov....
När MSN bytte protokoll för ett tag sen, så var GAIM först ut, med att släppa klienten... Övriga väntade ett tag för att se hur M$ reagerade... När inget hände, följde andra efter... (Står i diverse forum)
|
Vad jag kommer ihåg så var det en klient (kanske GAIM) som skramla ihop pengar för att köpa en licens av MS. Inte säker på om det var GAIM men jag vet att någon klient gjorde det.
Kalla det korkat om du vill men som vanligt så ger det ju MS en bättre ställning precis som dom vill...
|
Enligt GAIM så har dom INTE köpt en licens (står på deras sida)
Och för att besvara Thomas på ett GANSKA barnsligt sätt :P : "om dom får, varför får inte jag?"