Det är nästan lite sorgesam läsning i den här tråden. Att Double har svårt att förstå matematiken och procentberäkningar i synnerhet är ett faktum, men behövde ju inte vara så mycket med den saken om dom lyssnade på vad andra säger. Redan 1/10 2004 hade jag och Double ett meningsutbyte om matematiska frågor, då jag skrev:
Citat:
I alla fall så kan ni titta på den här matematiken (mitt privata exempel, så som jag räknar) och se om det faktiskt är så ni också har räknat:
Om vi ponerar att Skatteverket begär 27,7% i sociala avgifter samt 30% i preliminär a-skatt (exakt vad dom begär när jag som privatperson anlitar andra för tjänster), då blir uträkningen så här om den egentliga ersättningen ("lönen") är 100 kr:
27,7% uppepå 100 kr = 127,70 kr (uppepå "lönen" måste man betala in 27,7% i arbetsgivaravgift)
100 kr minus 30% skatt = 70 kr (minsta prel.skatt är 30% och beräknas på "lönen" inte på arbetsgivaravgiften)
70 kr = 55% av 127,70 kr (totalen 127,70 motsvarar ju er angivna kommission, den som ni gör avdraget ifrån)
På en total kommission av 127:70 kr ska det bli 70:- kr kvar, då blir ert avdraget 45%. (Absolut lägsta nivå i detta exempel, 2-3% högre är nog lämpligt).
(Reservation för om jag skulle ha räknat fel någonstans, som sagt, hör med Skatteverket.)
|
Lite ändrades efter detta i Doubles sätt att räkna, men fortfarande en egen lösning. Man kan inte begära att alla ska vara mattesnillen, men att lyssna på dom råd man får när man själv inte riktigt vet, det tycker jag är rimligt att begära.
Det finns ingen anledning att på något sätt blanda in utbetalningar till företag i detta, utan måste ske helt i samband med utbetalningen till en privatperson. Det finns inget sätt att förenkla detta, det är faktiskt inte svårt utan bara matematik. Att man som privatperson bara får hälften av den angivna kommissionen kvar till plånboken är ju ingenting nytt och det vet alla att det inte är Doubles "fel", utom nybörjare möjligen men dom får lära sig.
Hur mycket av egna avgifter en mellanhand vill ta utav en annonsör, det har ingenting alls med ovanstående beräkning att göra och sådana avgifter kan aldrig blandas ihop med skatter och arbetsgivaravgifter. TradeDoublers sätt att räkna har nämnts här, dom blandar inte ihop skatteavdragen med den egna avgiften utan håller isär dessa. Det måste man göra. Det är lite fel att tala om "TradeDoublers lösning" som i den här tråden, det handlar om den enda lösningen, faktiskt, och kalla det snarare "Skatteverkets rekommendation" istället.