Jag har kört Crimson Editor i c:a 2-3 år nu. Den är gratis och har många fina funktioner. Tyvärr en del buggar också, men jag har lärt mig att ha överseende med dem. Syntaxmärkningen(?) kan som standard hantera c:a 20 olika språk, och man kan rätt lätt lägga till egna syntaxfiler för nya språk. Finns även möjlighet att ställa in egna verktyg, och t ex göra så att Ctrl+F5 kompilerar en kodsnutt, varmed output visas i ett särskilt fönster. En annan tuff funktion, som jag inte sett i så många program, är tabellägesredigering, då man kan markera flera rader -- rättare sagt markerar man en rektangel -- och kopiera/skriva på flera rader samtidigt. Detta är väldigt smidigt för att t ex skapa tabeller för LaTeX, eller att hantera en stor grupp variabler som står på flera rader, t ex:
Kod:
$objekt->variabel1 = "hej";
$objekt->variabel2 = "då";
....
$objekt->variabel100 = "hej igen";
Då kan man t ex markera alla hundra $ i höjdled, och skriva $_REQUEST[' eller vad man nu vill. Kanske inte något bra exempel, men det är praktiskt i en del lägen. Finns även möjlighet att söka på reguljära uttryck, men tyvärr lite buggigt ibland.