Visa ett inlägg
Oläst 2005-02-07, 16:11 #7
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas
Citat:
Ursprungligen postat av Xyzi
det finns ju dessutom massor med program som kommunicerar med msn-protokollet. massor av msn-klienter förutom just msn.
På licens om jag inte är felunderrättad, du menar miranda och trillian osv. gissar jag på.

Thomas
japp. och därutöver även ett antal klienter för linux. känns lite märkligt att de skulle kunna få en licens av microsoft, för att sedan anpassa programmet för linux (kommer ej ihåg namnet på ett specifikt program, kan dock genom en reboot leta rätt på det om så önskas). då låter det snarare som att microsoft låter vem som helst använda det , kanske för att vidda användandet av msn.

bättre för msn messenger, som microsoft trots allt har kontroll över (och således över användarna till en viss grad), men sämre för microsoft om användaren kan använda msn messenger i linux också.

jag vill även minnas att microsoft gav ut ett öppet protokoll för en gammal version av msn/windows messenger. det är dock rätt så ogiltigt nu; hittade dock ett antal sidor på internet som beskriver protokollet (som de har "reverse engineerat") och vad som behöver göras för att ansluta. rätt jobbigt var det med passport, massor av servrar som det skall anslutas till massor av servrar, avläsning av vanliga data, samt data strukturerad som xml, data som skall lagras omformateras skickas tillbaks osv :P

fast det får man kanske räkna med när det gäller ett sådant program. jag som hade lite dåligt tålamod bara :P
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat