 |
Supermoderator
|
|
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
|
|
Supermoderator
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
|
Värdering av domäner är en väldigt omfattande konst som bygger otroligt mycket på erfarenhet och kunskap.
En första bedömning av värdet görs som du nämner enkelt genom att man kontrollerar hur pass stor "efterfrågan" det finns av sökord relaterade till området.
- "Efterfrågan" kan avgöras till viss del genom att man ser till antalet sökningar som skett på ordet. Det Overtures (OVT) tjänst visar är antalet sökningar föregående månad för specifika sökord. Man bör dock ta i beaktning att OVT inte visar de exakta sökningarna utan endast nyckelord med likställning av böjningar av ordet. Exempelvis anses plural- och singular-formen (oftast) av ett ord vara en och samma och resultatet slås alltså samman under singularformen. Sammanslagningen av pluralis och singularis slår dock inte alltid rätt för alla språk och ord (dvs OVT identifierar inte alltid det ena ordet som en pluralisform av singularordet). Vad som anses som många sökningar hos OVT måste sättas i relation till branschen och även andra saker som t.ex. till viss del även antalet träffar på Google.
edit: Overture:s sökordstjänst visar självklart inte en totalt för Internet omfattande statistik för sökorden men relativt bra relationsmässigt mellan sökord just eftersom de samlar statistik för detta iomed deras tillhandahållande av "sökmotor-annonsering" för t.ex. msn, altavista, yahoo, infospace och cnn. Observera att alltså antalet sökningar på Google ej ingår i OVT:s statistik.
- En annan sak som kan användas för att bedöma "efterfrågan" (intresset) inom ett område (sökord relaterade till domännamnet) är att titta på antalet träffar hos Google. Får du endast en träff på Google för ett sökord kan du (förenklat) dra slutsatsen att det inte finns lika många aktörer (=~intressenter) inom området som om du skulle få 1 miljon träffar.
Hur viktigt varje del är i bedömningen är en sak som måste vägas samman beroende på resultaten och beroende på bransch. Det finns därmed ingen exakt vetenskap eller definition av hur man ska värdera de olika delarna eftersom det är relativt flytande och varierar från fall till fall. Exempelvis kan du få väldigt mycket type-in-trafik till en domän trots att antalet träffar på Google in ger speciellt mycket och kanske OVT inte ger någon statistik alls för sökordet.
Ett domännamn innehållandes det specifika sökordet inom en (affärsmässigt) intressant bransch som både eftersökts mycket och ger möjlighet till bra marknadsföring, t.ex. för sökmotoroptimering men också exponering och möjlighet för att komma ihåg namnet. En annan sak som ofta bör vägas in i värderingen (om än olika mycket) är hur mycket liknande domännamn går för, samt tillgängligheten till alternativa (likställigt) bra domännamn (också under andra toppdomäner).
Värdering är som sagt en hel utredning i sig, men nu har iaf några av bitarna nämnts som är någorlunda bra att utgå ifrån. Finns säkert fler som har ytterligare punkter att fylla i men i regel kan det vara bra med att använda expertis för värderingarna om det rör sig om större summor; om inte minst som ett komplement till den egna gjorda värderingen för att se om de någorlunda överrensstämmer. Det är inte för intet som ex.vis SEDO har en värderingstjänst. Hur bra eller dålig den är låter jag vara osagt.
|