Citat:
Originally posted by kullervo@Nov 23 2004, 00:02
Använd förslagsvis zoneedit.com som DNS-tjänst. Sen kör du ett script på nån burk som kollar om den når din webbserver. Gör den inte det pekar den om DNS:en till din backupburk. Se bara till att backupburken håller sig uppdaterad. Det tar upp till en timme innan ändringar i DNS:en får effekt fullt ut.
|
som jag förstår är det med kontinuerlig publik på hemsidan och då ganska dumt att uppdatera DNS då DNS cache inte är den snabbast metoden.
Juridiska problem kvarstår fortfarande, så vitt jag vet får du inte ens köra en icke kommersiell server på en privat telia adsl-uppkoppling.
Med telia adsl har du även om jag inte minns fel dynamiskt ip (bad för en server, speciellt då jag tidigare nämnt att ny dns information inte är den snabbaste)
Att sedan koda ett "script" och crona:a på en annan burk som uppdaterar DNS:en hos t.ex. zoneedit känns också lite risky (hur ofta ska den crona:s, hur många besökare hämtar verkligen ny DNS data samt så tar det en del jobb att hålla en backupburk up to date)
Speciellt denna sida som vi pratar om med en ganska komplex dynamiskt sql databas.
Du kan även inte köra din egen smtp server och vem vet när Telia blockar nästa port in?
Så mitt tips är helt enkelt att antingen välja ett webhotell eller köpa en riktig lina
Med vänliga hälsningar
Patrik Solberg