Visa ett inlägg
Oläst 2005-01-31, 01:51 #6
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Citat:
Originally posted by pitbull@Jan 31 2005, 02:43
Ett vansinnigt exempel som kanske kan vara till någon hjälp:

En kund till mig importerade Sony-Ericsson och Nokia -skal från Kina till Sverige. Tullen beslagtog hela rasket trots att de var helt omärkta (inga loggor) samt i helt andra färger och utföranden än vad originalskal är. Sony-Ericsson och Nokia hävdar att de har rätt till alla skalvarianter som passar på deras telefoner.

För att dra detta resonemang till en ytterlighet: Om du täljer ett skal i träslöjden till ovan nämnda märken och sätter det på din telefon, så är det alltså olagligt. Så pass starka skydd har tydligen dessa jättar.

Kanske är det så även här? Sådant går att kontrollera via PRV, jag tror att avdelningen heter patent och mönsterskydd. Varför inte slå en signal och göra en förfrågan?

Lycka till!

Mvh /Stefan
Jag är 99% säker på att problemet i den frågan inte rörde att det var olagligt att göra eller tillverka skal eller reservdelar som passar till telefonerna, för det är lagligt.. vad som däremot inte är det är:

- att tillverka delar som andra har patent på.
- att sälja delar så att de kan sättas ihop till något som någon har patent på.
- att märka om, och sälja vidare andras produkter under egen "flagg", utan att tala om att det är en modifiering.

Alltså, problemet var inte att skalen passar till de telefonerna. snarare att de var plagiat (vilket är olagligt)... eller att de var orginal, och att detta inte framgick.

Täljer du ett skal i slöjden, och det är vääääldigt likt ett nokia orginal = plagiering.
täljer du ett helt eget som passar = nemas problemas.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat