|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Aug 2003
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Aug 2003
|
Kan väl lägga in lite erfarenheter jag har haft, stor varning för Chieftechs 1U rack, dom blir enormt varma, uppåt 60-70 grader var inte ovanligt, gå hellre på 2U-racken och montera in lite kraftigare fläktar om ni ska ha en burk live i en hall t.ex.
Att dell/ibm o.s.v. har garantier om utbyten och liknande hänger jag inte speciellt mycket i granen, burkar jag byggt ihop, som jag kan utan och innan är för mig "bättre" än t.ex. Dell, om något går sönder så kan man åtgärda det själv ganska direkt, minne, disk, cpu eller vad nu som kan orsaka stoppet, istället för att vänta på Dell som tar flera timmar på sig.
Dell, HP, IBM o.s.v. är inga kungar på tronen, dom är enkelhet och beprövad stabilitet, likväl som man själv kan läsa sig till vilka märken/komponenter som passar ihop på vilka kretsar, det är ingen unik lära som enbart dessa företag kan.
Men, om man vill ha enkelhet och beprövad stabilitet, och inte lägga tiden på det själv, så fungerar såklart en Dellserver mycket bra.
Idag köper vi i 90% av fallen Supermicros 1U rack med moderkort, och sätter i resten av komponenterna utefter behov och ändamål, ger oss både frihet och möjlighet att själva optimera utan att någon annan ska tala om vad vi behöver, eller måste ha (som säljare på bl.a Dell har stor förmåga att göra).
|