Citat:
Originally posted by forngren@Jan 29 2005, 16:15
Hej!
Hur gör man för att driva ett företag som mindreårig (14-bast). Kan jag skaffa F-skatt? Kan jag driva det som hobbyverksamhet? Eller ska mina föräldrar stå på "papperet"?
Jag kommer inte ha några vinster utan allt kommer gå direkt till "företaget".
Jag hittade några liknande trådar men alla var då över 16...
|
Vad jag förståt så får du vara under icke myndig ålder men då måste dina föräldrar stå med i alla pappren osv, kommer ej ihåg var jag läste detta men det var i samband med att jag själv funderade på att starta ett företag som jag ännu inte har "orkat" göra. Jag var då 15 år tror jag eller runt den åldern, var i kontakt med arbetsförmedlingen och skatteverket i närheten och enligt dom skulle det inte vara något direkt problem sålänge som föräldrarna finns med men jag tror nu när jag tänker efter att du måste gå till kommunen så att en överförmyndare kan godkänna ansökan också.
Detta var för enskild firma, nu är jag 19 snart och har börjat studera igen men nu känner jag att jag "mognat" lite och vill satsa lite mer då man inte kan gå arbetslös hela livet.
Hoppas detta var till någon nytta, enklast är väll att kontakta antingen arbetsförmedlingen som jag tycker borde veta lite eller skatteverket som skall veta sånt här.
Mvh,
Viper