Citat:
Originally posted by patrikweb@Jan 28 2005, 19:39
Precis som jag sa att man ska köpa barbone och bygga ihop, Intel säljer även barbone med Xeon & P4 och blir mycket billigare att köpa det än märkes server då det är precis samma sak. Enda dom har gjort är att satt sitt märke och högre pris. Du kan ju knapast säga att en barbone från Intel har hårdvaru problem.
Sedan ang det med övervakning så är det en standard som IPMI och liknande som finns nästan i alla "riktiga" server moderkort så är oftast inget special från just "märkes" leverantören. Dock vissa "remote card" är lite special tillverkade men fungerar ofta bra i vilken server som hellst även finns det "fristående" modeller av dom korten som inte är låst till en tillverkare.
Dock blir minnet dyrare om det behövs REG ECC, än bara köpa ett "vanligt" ECC minne. Har dock några DELL servrar själv, skulle jag köpt minnet direkt från DELL skulle det gått på ca 2300 exkl moms + några hundra i frakt. Köpte Kingston istället och kom ner i pris 1800 inkl moms och frakt ca. Fortfarande många % dyrare än "vanliga" ECC minnen.
Dyrt med koppar kylning för 1U? Nej inte så några hundra bara. Fast beror ju på vad man kallar dyrt.
Att köra mini-itx blir ingen stabil miljö om det kräver lite kraft i servern och mycket minne.
Sedan förstår inte jag vad du menar med S-ATA hotswap är onödigt, S-ATA stöder hotswap från början ja precis som SCSI. Om det sitter i någon raid, men hjälper inte så mycket om du måste stänga ner server skruva upp den och byta disken. Just derför man bör köpa en server som har hotswap "kassetter" för diskarna för kunna byta utan downtime.
|
Mycket billigare? Man kan få en 1U-server från Dell under 10 kkr. Vad är mycket billigare än det?
Nja, räknar man arbetet, bristande support, risker, så är det inte värt.
/Zoran