Visa ett inlägg
Oläst 2005-01-28, 11:49 #2
Pajsarns avatar
Pajsarn Pajsarn är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2005
Pajsarn Pajsarn är inte uppkopplad
Nykomling
Pajsarns avatar

Reg.datum: Jan 2005
Om jag inte minns fel så har du inte rätt att börja räkna ränta förrän efter 30 dagar från det att fakturan skickades, oavsett om du villkorat ex. 15 dagar netto. Skickar du fakturan den 1 januari och kunden skall betala den 16 januari kan du inte räkna ränta förrän den 31 januari.

Jag har haft som policy att inte senare en på 35:e dagen s.a.s skicka en påminnelse. Därefter kommer påminnelse tv på den 38:e dagen. Jag har en påminnelseavgift på 40:- samt 13% dröjsmålsränta.

Betalar kunden innan 40:e dagen så blir det inget. Dröjer det längre blir det med ränta så att säga.

Struntar kunden i att betala helt och det visar sig att han eller hon har en drös med betalningsanmärkningar är det kanske inte lönt att driva in skulden med inkassotjänst ens. Risken är att man inte får något i alla fall mer än en räkning på vad inkassofirman kostat dig.

Ansök däremot om att sätta din kontrahent i konkurs. Det låter kanske hårt men i de fall då en "företagare" satt i system att beställa varor och tjänster som han inte kommer betala för, utan bara bygga på sitt obestånd, ser jag det som en service mot mina seriösa företagarkollegor att få bort denna parasit från banan så att ingen annan råkar illa ut. :angry:

/Pajsarn
Pajsarn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat