Ojdå!!
Vad har du för erfarenhet av dessa system? Vad var/är din roll? Kort och gott vad grundar du dina påståenden på?
Saxat från
www.kvalitetsgruppen.com:
"Dock bör man vara införstådd att ISO 9001:2000 endast är riktlinjer och är gjort för att företaget själv ska inse vilka brister och risker det finns i produktionen av företagets produkter/tjänster. Alltså att införa ISO 9001:2000 innebär inte att man inte kommer att göra fel däremot är det bevisat att man gör färre fel, är bättre förberedd och har lättare för att sätta in åtgärder då det blivit ett fel.
Alltså ett kvalitetssystem skall styra och förhindra att fel uppstår i företaget. När man pratar kvalitet så tror många att man menar kvalitet på produkten eller tjänsten men detta är bara halva sanningen, kvalitet omfattar allt. Från början till slutet. Därför är det viktigt att kvaliteten inom själva företagets verksamhet är bra, för brister kan även uppkomma vid inköp och vid ordermottagningen. För det kvittar ju hur bra kvalitet produkten än har, om det visar sig att produkten som kunden fick inte var den som han beställde."
Läsvärt:
www.sis.se
www.detnorskeveritas.se
www.kvalitetsgruppen.se
www.kvalitetsmagasinet.com