|
Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: Jun 2004
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: Jun 2004
|
Inte minst bör du tänka på övervakning. De flesta märkesdatorer tycks ha någon from av extern processor som är oberoende av "servern" samt strömtillgången till denne. Oftast innebär det att servern har ett "kort" eller interface med egen strömförsörjning som kan ha egen IP-adress och som man kan komma åt för att köra lite diagnostik på servern. När det kommer till maskiner som inte står några meter ifrån mig tycker jag att det är jätteviktigt. Viktigare än att ha zillion Mhz på processorerna.
Jag är också säker i mitt byggande och har byggt flera datorer, men jag skulle aldrig ens tänka tanken att bygga ihop en server till mer än ett hobbyprojekt. Det kan bli tråkiga förseningar då.
Tänk så här. En seriös företagare levererar inget till kund som inte är genomtestat. Dels funktionstestat men även testat ifall det skalar, driftsäkerhet osv.
Så, ska du bygga din server så ska du helst funktionstestat allt. Därefter är det bra ifall du även ha kört samma uppsättning under längre period så att du kan utesluta värmeproblem, elkomponentfel, osv osv.
/Zoran
|