Visa ett inlägg
Oläst 2005-01-28, 02:35 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
Problemet när du bygger ihop egen kan vara värme problem, riktiga märkes rack servrar så sitter oftas minnes platserna åt samma håll som PCI just för kylningen ska fungera riktigt.

Vet dock var man kan få ihop billiga 1U servrar, då iform av barbone med 1U låda med moderkort och sedan stoppar du i resten själv.

Kollade mycket själv först på Dells servrar, dom låg mycket billigare än alla andra på 1U Xeon etc. Men räknande på att ska du ha raid & hotswap eller mer minne så blir dom mycket dyrare. En sak många glömmer när dom ser Dells priset är att frakten är på 1.000.

Vad jag räknar få ihop en P4 / 512 ram för är ca 8k inkl moms, upp till 9k inkl moms om du ska ha S-ATA hotswap. Och ca 11-12k inkl om du ska ha med Xeon med S-ATA hotswap.

Vad som är viktigt tänka på är vad händer om "skiten" dör, är det värt ha en märkes server med service avtal innom 2 timmar utbyte? Eller blir det billigare köpa 2 "ihop" plock. Då en ihop plock kan du byta ut efter 5 min medans en märkes dator så är det 2-6 timmars inställelse tid för ett avtal du betalar.

Det jag själv räknat på är att det blir mycket billigare att köpa dom barbone och plocka i det jag vill ha, och idom är det samma kvalitet som märkes servrarna. Att köpa märkes servrar är som att låta dom köpa in samma saker och sätta sitt namn och ta ut dyrare priser och erbjuda olika service avtal.

Men du ska nog inte försöka köpa en 1U låda och sedan köpa dom billigaste budget moderkorten för 300 och sedan säga att det inte fungerar bra.

Men du kan ju gå efter dom priserna jag vet, dock så är det via återförsäljare. Kan man lyckas få köpa dom direkt av tillverkaren så lär man få ner priset ännu mer. Vill du ha mer info om vad det är för servrar för det priset etc så kan du dra ett pm, för inte lust fylla forumet med massa specs på servrar. Även tjänar man att inte publicera var man köper dom via, om man själv har bättre inköppris än sina konkurenter så kan man pressa priserna mer för sina tjänster.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat