Medlem
|
|
Reg.datum: Dec 2004
|
|
Medlem
Reg.datum: Dec 2004
|
Eftersom det inte finns två företag som är lika så finns det säkert lika många bud på "normal pris" som det finns företagare. Priset beror dels på bolagets omfattning (antal verifikat), dels på hur mycket och hur rätt du själv har gjort innan du lämnar det, dels på vilken "kompetens" du lämnar till och slutligen timpriset för det bolaget som ska göra jobbet.
När jag säger "kompetens" så menar jag att det finns bolag som får hjälp med deklarationen och bokslut hos en revisor som tar omkring 900 kronor i timmen, det finns de som lämnar till en bokföringsbyrå som kanske tar 150 kronor i timmen och sedan de som lämnar till redovisningskonsulter som oss som tar 350 kronor i timmen. Att låta en revisor göra bokslutet och skriva deklarationen är onödigt dyra pengar men om man sedan väljer bokföringsbyrån eller redovisningskonsulten beror kanske mycket på vad man förväntar sig att få för hjälp och vad det är man själv kan.
Sedan säger ju inte heller timpriset allt, någon som tar 150 kronor i timmen kanske behöver lägga ner dubbelt så lång tid som en som tar 300 kronor i timmen och då blir prislappen i slutändan densamma.
Jag kan som en anekdot berätta om en av våra första klienter för många år sedan. Det var ett AB där ägaren själv hade gjort bokföringen och sedan lämnat till en revisor för att göra bokslut och när fakturan kom landade prislappen på nästan 40.000 kronor. Året efter kom de till oss och ville ha hjälp med bokslutet och hade fortfarande bokfört allt själva. Efter att ha rättat alla fel som fanns bokade upprättat bokslut och årsredovisning och med revisorna arbete (vi bytte revisor till en vi brukade anlita) så slutade det årets prislapp på ungefär 20.000 kronor för oss och revisorn tillsammans. Året efter det tog vi även hand om den löpande bokföringen och då blev årets pris inklusive bokföringsarbetet 18.000 kronor.
Sens moralen av detta skulle alltså vara att det inte alltid lönar sig att bokföra själv och få bokslutet gjort om man inte vet att allt (eller iallafall det mesta) i bokföringen är rätt gjort.
|