Visa ett inlägg
Oläst 2005-01-24, 12:32 #26
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Originally posted by zoran@Jan 24 2005, 11:52
[...]
Så personligen tycker jag inte något finns att säga emot crypt() när det kommer till UNIX. På Windows vet jag ärligt talat inte, men jag bryr mig inte heller. Den tar jag inte ens i med tång för att inte tala om att försöka implementera ens låtsassäkerhet.

/Zoran
Hehe, kul att du talar så varmt om unix crypt och att denna funktion fungerar utmärkt som substitut till hash-metoder.
Och jag kan bara hålla med för det unix crypt gör är just en hashning. Det är en envägsfunktion precis som MD5 och SHA1. Så det fungerar alldeles utmärkt.

Funktionens namn förvirrar, men som jag sa från början. Man måste göra skillnad på kryptering där man kan dekryptera (dvs utifrån kryptot återskapa klartexten) och hashning (kallas även envägskryptering) där man bara kan jämföra de "krypterade" strängarna och se om de matchar.

Robert: Ja ditt sätt att "salta" MD5-hashen adderar en dimension som försvårar försöken att återskapa algoritmen, men i praktiken saknar det betydelse eftersom saltet är konstant är det lika svårt att knäcka ett lösenord med salt som utan.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat