Nykomling
|
|
Reg.datum: Mar 2004
|
|
Nykomling
Reg.datum: Mar 2004
|
När jag studerade fick jag lära mig att man bör utgå ifrån kundens behov om man vill ta fram en lyckad produkt. I detta fall är jag, i egenskap av annonsköpare, kund och tänkte bidra med ett par tankar:
Genom att ta reda på vad köparen är ute efter; bygga varumärke eller skapa aktivitet (omedelbara köp), kan du apassa din ersättningsmodell - fast, rörlig eller rörlig med en garantiplåt i botten.
Jag, till exempel, som är ute efter att generera köp snarare än att bygga varumärke är beredd att betala väldigt bra för utrymmen som ger Pocketklubben prenumeranter - men väldigt lite för att endast synas och bygga varumärke. För att slippa fasta avgifter kan jag tänka mig att betala väldigt bra enligt en CPO eller CPC-modell, så länge jag kan räkna hem samarbetet. Det gör mig inget att vi i vissa fall betalar en högre rörlig ersättning än vad det hade kostat med fast månadsavgift. Bra samarbetspartners, som vi tjänar på att jobba med, är värda mycket och ska behållas. Dessutom sporras de att generera ännu mer kunder till oss(genom att, t.ex ge oss bättre utrymme). Man kan även se den högre esättningen som ett slags premium som vi betalar för att slippa risken att betala en hög fast avgift för något som i värsta fall inte ger oss några kunder alls.
Kort sagt, du kan locka kunder till din sajt genom att minimera deras risk (i detta fall fasta kostnader) - men om samarbetet går bra ska du absolut belönas extra för det.
Genom att ta betalt per click kommer man även runt problemet rörande hur mycket dina kunder är värda för en given annonsör (hur väl din målgrupp stämmer överens med deras). Normalt är det ju bara de som är intresserade som klickar sig vidare.
Slutligen tycker jag, som kund, att viljan att ta betalt för CPO eller CPC inger trovärdighet. Man kan mäta allt Internet, så det borde bara vara de som inte är säkra på vad de kan leverera som vill ha en fast ersättning.
|