Visa ett inlägg
Oläst 2005-01-19, 18:50 #17
Vinklubben Vinklubben är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Vinklubben Vinklubben är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Men ge du gärna mig ett exempel på en exemplarisk standardsida.
Ta resultatsidan för en webbsökning. Jämför t.ex. Google, Altavista, Alltheweb och MSN. Så gott som identiska, till och med färgval. Ett typiskt exempel på webbkonvention. En ny aktör på sökmotorsmarknaden skulle knappast hitta på ett eget "innovativt" sätt att lista sökresultat.

Citat:
Förväntningar styrs av vilken referensram man själv använder sig av. Eftersom det redan nu finns ett antal sidor som arbetar med olika gränssnitt så kan man ställa sig frågan - Vad är förväntningarna på hur en sida skall se ut?
Jag besvarade det förut. Aggregatet av din totala internetupplevelse. Det gränssnitt som majoriteten webbplatser använder sig av. Likheterna.

Användare förväntar sig inte att hitta en fliknavigering längst ned på din sida utan högst upp. Användare förväntar sig att länkar är understrukna. Och eftersom användare spenderar längre tid på Google.se än din sajt så förväntar hon sig att sökresultaten på en sökning på din sajt ser ut som hos Google.

Citat:
De flesta seriösa aktörer kodar nu validerad XHTML...
Okej då, inte validerad. Vilket jag f.ö. inte tycker är så viktigt. Desto viktigare att skriva semantisk korrekt och logisk HTML. En taskig kodad ampersand spelar ingen reell roll. Det fattar både du och jag.

Men trenden är tydlig, de stora sajterna har gått mot separation av innehåll och presentation i flera år, speciellt i USA. Även om du inte vill tro det.

Okej, tillbaka till min huvudtes. Om du inte kan erbjuda en kommersiell webbplats där du separerat innehåll, presentation och struktur om 10 år, så ligger du risigt till. Det är min uppfattning.

Glöm webbläsare som de ser ut idag. Du måste kunna erbjuda ditt innehåll på ett helt annat öppet sätt, fritt från egna påhitt och egenheter.
Vinklubben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat