Citat:
Så den innovativa och utvecklande designandan kommer att försvinna tror du? Själv tycker jag det låter lite "stelt" och tråkigt att inte kunna nå ut till en stor allmänhet med sina skapelser på ett smidigt sätt.
|
Ja. Redan nu använder majoriteten internet som ett vertyg för att lösa ett problem. Nästan alla har ett mål med sin internetanvändning. Man vill hitta information som löser ett problem. Man vill köpa något. Man vill betala en räkning.
Alla "kreativa skapelser", alltså det som skiljer sig från hur man förväntar sig att en webbplats ska vara organiserad bidrar till att göra det svårare för användaren att göra det hon verkligen vill. Och det vill inte sajtägaren. Sajtägaren vill ju tjäna pengar.
Eftersom användarens förväntningar på hur man navigerar på en webbplats är ett aggregat av den totala användarupplevelsen hon har på internet (alltså webbkonventioner som global tabbnavigering, lokal vänsternavigering, sökbox högst upp till höger) kommer sajter som är "innovativa och kreativa" slås ut. Det finns ingen användare som har tid eller orkar lista ut hur den här innovativa och kreativa 3d-navigeringen i Flash fungerar. Är användningen inte intuitiv lämnar man sajten.
Därför tror jag på standardisering och total separation av presentation, innehåll och struktur. Vi är ju på god väg. De flesta seriösa aktörer kodar nu validerad XHTML och på bloggar diskuterar utvecklare standardiserade id-attribut för fullt. Och om fem år har ju XML ersatt XHTML.
Webbdesigners får iställer syssla med themes. Ja det är mina cent.