Som jag ser det finns det två anledningar att ta betalt i förskott (och/eller delbetalningar under arbetets gång).
Anledning 1 - Kunden är inte kreditvärdig
Kunde som alltid är sena och/eller har betalningsanmärkningar bör man kanske kräva del/förskottsbetalning av för att minska den egna risken. personligen skulle jag upplysa dem om just detta så de förstår varför jag vill ha betalt i förskott.
Anledning 2 - Leverantören har dålig likviditet
Om jag som leverantör har dålig likviditet och projektet löper på längre tid än 2-3 månader så skulle jag kanske behöva en förskotts/delbetalning för at kunna betala mina egna räkningar/löner. Även i detta fall (beroende på kundrelation) kan det vara på sin plats att på ett eller annat sätt påpeka för kunden att en delbetalning är nödvändig för att den kredit kunden få är orimlig.
Historiskt så brukar vårat företag fakturera hälften i förskott eller i mitten av projekttiden och resten då projektet är klart. Detta gäller bara om projektet löper längre än 2 månader. Och det är ingen kund som knorrar över det.
Personligen tycker jag att förskott/delbetalningar blir krystat för korta projekt och med korta menar jag inte kalendertid utan faktiskt nedlagd tid. Alla kunder bör kunna få 2-3 manmånaders arbete på kredit (2 månader är ju vad de får om man betalar per timme och har 30 dagars betalningstid). Och jag tror ingen kund förväntar sig något annat heller.
Men som någon annan sade - kan man ta förskott så ska man så klart göra det...