Citat:
Originally posted by programmer@Jan 15 2005, 03:04
Sen ännu en gång, hur många kommer inte härma din affärsidé nu? Den är strålande ur ialafall mina ögon!
|
Får jag fråga vad som är strålande med denna idé?? Visst drar han in pengar, men en erfaren köpare handlar inte där, då man med enkel matematik kan räkna ut att de flesta delar (om man köper enstaka delar) kostar mer än vad det smakar. Skulle köpa två hårddiskar, gick in där och i mitt fall får jag diskarna billigare i min lokala affär än när han tar priset och lägger på de 100 (+moms) kronor. Priserna är inte så bra. De skiljer marginellt. Visst ligger han på buggys lista då och då som etta, men de skiljer det sig på enstaka kronor. Dessutom.....när det kommer till service, så väljer man alltid en butik där som man ryktesvägen vet har bra service. Alltså någon som varit etablerad lite längre.
Problemet är att 100,- per order är inte så mycket om du skall räkna lönen (tiden), overheadkostnader (lager mm) för att behandla en order.
Tror inte att företag kommer följa eller som du säger efterlikna modellen. Den är inte unik. Buggys förstaplacering ger inte automatiskt mer försäljning, tyvärr. Dagens internetkunder som köper datorprodukter är mer slipade än så (vill jag i alla fall tro).
Hur som helst, så skall du kanske satsa på att ha en liten affär där folk får hämta varorna? Det är såsom styggapojken gör i Malmö. Deras priser är inte alltid lägst (som de var förr), men istället för att de skickar varorna, så tar man en promenad och hämtar det på plats. Titta gärna och sammanställ vartifrån dina kunder kommer geografiskt. Dessutom ser jag ingen kortbetalning på din sida (kanske om mankommer till kassan i slutet, men inget som ger antydan om det på sidan), det är kanske något att överväga. Det finns lösningar som lönar sig och kunden får det de vill direkt.