Citat:
Originally posted by jonny@Jan 14 2005, 19:07
Har för mig att jag läste en artikel för några år sedan där man menade att klausuler om konkurrerande verksamhet EFTER anställningens upphörande bara var giltiga om det betalades ut någon form av ersättning under den tiden.
|
Ja jag har inte hört något sånt, men det jag har hört (vet ej om det varit något fall uppe i domstol) är att för normalt anställda är det oftast ett oskäligt villkor anser man och oskäliga villkor gäller inte, även om man skrivit på. Möjligen kan man förbjuda någon som varit väldigt insyltad i verksamheten (forskare som jobbat med patent, säljchefer som känner alla kunder eller höga chefer) att inte bedriva konkurrerande verksamhet och då skulle det troligen handla om 6-12 månader som skäligt.
Det finns bara ett vettigt svar i den här frågan och det är;
prata med en advokat och prata med en bra advokat. det kostar en del, men det är det värt eftersom du då kommer få en god bild av dina möjligheter. Mycket bättre än att lyssna på en massa hobbyjurister (mig inkluderat).
Som hobbyjurist tror jag dina chanser är typ 50-50, men skrämselteknik kan funka så att ni gör upp i godo innan han pratar med någon egen jurist.