Citat:
Originally posted by etanders@Jan 13 2005, 22:46
Håller helt med om att ditt förslag är tydligare. Jag har inte jobbat med MySQL särskilt länge, så jag tänkte att det skulle vara något med JOIN eftersom jag ville hämta data ur flera tabeller och så försökte jag få ihop en fråga som fungerade.
Men, är det någon skillnad på de två sätten sett ur "SQL-serverns synvinkel"? Bortsett att de är olika tydliga för det mänskliga ögat/hjärnan - är det ena att föredra rent "tekniskt"? Är det stor skillnad på hur lång tid de tar att utföra om antalet rader som returneras är säg 200?
|
Det jag har läst mig till, vilket man själv kan se om man har ett verktyg som visualiserar hur sqlservern kör dina requests, är att du kan formulera dig lite hur du vill; sql servern kommer att utföra dina order på det sätt den finner bäst, vilket oftast är på samma sätt oavsett om du använder JOIN eller WHERE x = y etc. Det går mao inte att "optimera" sina requests genom att byta ut syntax A mot syntax B.
Givetvis är detta inte fallet då du förändrar en syntax till den grad att den betyder något annat. =)